Esti aici
Femeia.ro > Modă > Ce înseamnă sustenabilitatea în modă?

Ce înseamnă sustenabilitatea în modă?

Ca în orice domeniu, în modă sustenabilitate înseamnă în primul rând un consum mai responsabil.

Ca să reducem cantitatea de deșeuri de plastic, ideile de reciclare sunt doar o soluție de ultimă oră: principalul instrument pentru viitor este reducerea producției și a consumului de plastic. La fel și în fashion: designul inteligent și creativ ar trebui să ne permită să avem mai puține piese în garderobă, iar cele pe care le avem să le putem adapta pentru mai multe ocazii, să le putem da cât mai multe chipuri și lookuri.

Cum ar fi să putem pleca de acasă cu o piesă vestimentară care să fie la fel de potrivită și de trendy și la birou, și la cocteil, și la piață, și la întâlnirea amoroasă? Folosind inteligent designul și accesoriile, într-o garderobă de vreo 5 astfel de piese pe sezon facem economie de spațiu, detergent, deșeuri textile, costuri exagerate de producție și deșeuri din timpul producției, ne scutim de stresul logistic al schimbării hainelor și ne scutim corpul de grija de a căra. Totul cu o singură condiție: designul potrivit și alegerea materialului potrivit. Plus propria creativitate în a combina, a accesoriza și a transforma astfel obiectul vestimentar.

În funcție de eforturile implicate, sustenabilitatea în modă ni se prezintă pe mai multe paliere:

1. Reciclarea produsului vestimentar, de la simpla utilizare a hainelor second hand, la recontextualizarea, reaccesorizarea, transformarea pieselor vintage

Este și cazul pieselor nAtelier de producție create de Nana Popa, care se își spune „muncitor ReCalificat. „Împreună cu Adelina Serafim, care deține Consignația 7, shop-ul vintage de pe Str. George Vraca nr. 7, am început o afacere de modă sustenabilă, bazată pe reciclarea hainelor din denim second hand. Le brodez manual cu perle și cristale de sticlă. Produsul final este spectaculos și mai mult de jumătate dintre cliente își comandă o a două piesă imediat ce o primesc pe prima. Îmi doresc să cresc un atelier de piese reciclate și reinventate nu doar prin broderie, ci și prin structura generală a croielii. Doresc să aduc pe piață piese unicat care să se integreze și în ținutele de scenă ale artiștilor. Dacă artiștii români încep să poarte modă sustenabilă, atunci și fanii lor vor înțelege că este în regulă să o facă și ei.“ În viitor, Nana vizează folosirea materialelor novatoare care folosesc plastic din oceane reciclat.

Foto: Mihai Nicolae Model: Ana Maria Brânză Ambient: Athénée Palace Hilton Vestimentație: nAtelier de producție Makeup: Ana Maria Gorgonețu Hairstyling: Keune Romania Hairstylist: Mădălina Agapie

2. Designul multifuncțional

Dacă am avea piese pe care să le iubim, să ne reprezinte și să fie rezistente, ele ne-ar putea exprima mereu într-un fel nou, având capacitatea de a se transforma în fiecare zi. Misiunea grea a designerului este de a le crea! Colecția „Reduce, refolosește, oprește abuzul” a designerului Larisa Dragna atrage atenția asupra consumului necontrolat de shopping și articole vestimentare care ne aglomerează și generează costuri pentru planetă. „Cu toții avem o grămadă de produse achizițio-nate pe care încă nu le folosim la adevărata lor valoare. Consider că este adecvat să investești în produse autentice, care se mulează pe personalitatea purtătorului și nu au limită de timp. Oamenii au început să aibă curajul de a se juca cu propria garderobă și de a renunța la tiparele propuse de industria massmarket.“, susține Larisa Dragna.

Model: Iulia Ionescu, Make-up: Aleandra Gioarsă; Hair: Keune Romania, Hair Stylist: Andreea Marin Foto: Mihai Nicolae

3) Folosirea materialelor reciclate sau a celor eco-friendly

În procesul de conștientizare, rolul determinat aparține comunicării: dacă timp de decenii, mai multe generații au cumpărat vise, dorințe încarnate, acum milenialii cumpără idei.

Sustenabilitatea va fi <must have-ul> următorilor ani”, declară designerul Silvia Șerban. Primele sale colecții au fost făcute deconstruind haine deja existente sau a căutat metode de croit prin care să rezulte cât mai puține pierderi de material. „În timp, am dezvoltat modele care își pot schimba forma pentru a obține structuri diferite adaptabile la nevoi diferite. Materialul folosit este cât mai mult exploatat și ofer cumpărătorului mai multe opțiuni pentru a-și valorifica banii cheltuiți cu un produs cumpărat de la mine, ceea ce reprezintă o latură importantă a sustenabilității.“ În primăvara aceasta, în cadrul Romanian Design Week, Silvia Șerban a organizat o conferință pe tema sustenabilității în fashion, dând cuvântul lui Luca Olvini, Material Manager al departamentului Eco Hub în cadrul platformei C.L.A.S.S. din Milano și consilier, prin această platformă, al marilor branduri internaționale precum Gucci, Whistles, Max Mara. C.L.A.S.S. (Creativity, Lifestyle And Sustainable Synergy) este o multiplatformă din Milano specializată în integrarea noilor generații de valori eco, cu precădere în industria fashion. Principalele atribuții ale lui Luca sunt legate de țesături, fibre, de conținutul acestora și de promovarea lor către cele mai importante branduri internaționale și comercianți, la nivel global.

Sustenabilitatea, în opinia sa, pornește în primul rând de la o percepție care ar trebui să se schimbe, la nivel mondial: „designerii trebuie să înceapă să schimbe modul în care privesc hainele, funcționalitatea lor și mai ales aspectul, care primează în acest moment. Dincolo de frumusețe, vorbim despre resurse finite, un consum imens de producție și foarte multe deșeuri”, a explicat Luca.

„Sustenabilitatea, dincolo de reciclare, are legătură cu spiritualitatea“ – și-a început pledoaria Silvia Șerban în cadrul aceleiași conferințe. „Sustenabilitatea este legată de emoțiile pe care le trăim atunci când îmbrăcam haine, cu felul în care ne fac ele să ne simțim la nivel profund. Trebuie să devenim conștienți că ceea ce alegem noi dintre propunerile designerilor poate schimba viitorul.“ Viitorul s-ar putea schimba dacă înlocuim întrebarea  <Cu ce mă îmbrac astăzi?> cu <cine sunt și cum vreau să mă arăt lumii>.”

Acest prim eveniment va fi urmat de workshopuri pe care Silvia vrea să le dezvolte, inclusiv cu participarea lui Luca Olivini. Scopul acestora vizează în primul rând informarea și educarea și ele vor fi gândite atât pentru companii, cât și pentru medii academice, școli și universități de profil. Nu în ultimul rând, designerul își propune și o viitoare colecție cu materiale sustenabile.

Citește și:

Articol preluat din ediția de august 2019 a revistei Femeia.
Autor: Roxana Melnicu
Foto: Mihai Nicolae, PR

 

 

Comments

comments

Lasă un răspuns