Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > Armata salvării: sistemul imunitar

Armata salvării: sistemul imunitar

Armata salvării: sistemul imunitar – Înfășurată în palton, cu căciula bine îndesată pe cap, îți sufli în degete pentru a le încălzi și speri ca vecinul din autobuz să nu strănute. Pentru că te-ai îmbolnăvi cât ai clipi.

Pentru a face față iernii și microbilor, ar trebui să faci altceva: să-ți întărești imunitatea. Pentru că sistemul imunitar este cel care ne protejează în fiecare secundă împotriva virusurilor, bacteriilor, ciupercilor și altor paraziți. Când dă dovadă de slăbiciune, boala se instalează imediat.

Ce e rău și ce-ar fi bine

O adevărată armată se află în serviciul sănătății noastre, sistemul imunitar, complex care implică multe organe (denumite organe limfoide) distribuite în tot corpul și care ne protejează permanent împotriva multor amenințări. Cu toate acestea, există câteva indicii care te pot avertiza că imunitatea este deficitară: oboseală cronică sau persistentă, infecții frecvente (răceli, infecții urinare), leziuni care se vindecă greu. Pe de altă parte, există și factori care favorizează imunitatea: un stil de viață sănătos, practicarea regulată a activității fizice, gestionarea stresului, somnul, alimentația. Suplimentele alimentare naturale sunt cu siguranță o mână de ajutor.

Armata salvării: sistemul imunitar

Echinacea, antibiotic natural

Această plantă cu flori violet, ce provine din America de Nord, este recomandată pentru a preveni răceala sau pentru a reduce durata și severitatea simptomelor, dacă ești deja afectată. Această plantă este, de fapt, în același timp, antibiotic, antiviral, antiinflamator. Deși există mai multe tipuri de echinacea, este folosită în special purpurea, pentru virtuțile sale imunostimulatoare.

Mod de administrare. Se face câte o cură de 10 zile pe lună, până la sfârșitul perioadei reci, cu tinctură sau pulbere, pe care le poți procura de la farmacie.

Armata salvării: sistemul imunitar

Propolisul alungă infecția

Este o rășină, fabricată de albine, echipată special cu proprietăți antibacteriene, care pe ele le ajută să lupte împotriva pericolelor ce amenință stupul, iar pe tine să lupți împotriva infecțiilor respiratorii și să-ți întărești sistemul imunitar, datorită conținutului său de flavonoide. Propolisul este una dintre comorile stupului, alături de lăptișorul de matcă, miere și polen. Calitățile sale provin din bogăția de bioflavonoide, molecule din familia polifenolilor, foarte prezenți în pigmenții colorați ai plantelor. Cu cât propolisul este mai bogat în bioflavonoide, cu atât mai ridicate sunt proprietățile sale curative și mai larg spectrul de acțiune. Extractul organic de propolis, dozat perfect, obținut prin macerarea la rece a propolisului în alcool organic și apă, este bogat în ingrediente active, toate naturale.

Mod de administrare. Se folosește în cure de 15 zile pe lună.

Probiotice, echilibrul florei

Acestea sunt bacterii vii, prezente în mod natural în intestin. Prin echilibrarea florei intestinale, probioticele întăresc imunitatea și astfel reduc riscul de a dezvolta o infecție. Când sistemul digestiv suferă, se transformă într-o poartă uriașă deschisă la reacții alergice sau inflamatorii. Apărarea imună se bazează pe o floră bacteriană extrem de bogată și complexă, de vreme ce unele tulpini de bacterii sunt strâns legate de producția de limfocite T.

Mod de administrare. Pentru că se pare că suplimentele de probiotice administrate pe cale orală nu au capacitatea de a se stabili definitiv în microbiota intestinală, înseamnă că prezența lor ar trebui menținută prin aportul regulat, două până la trei prize pe săptămână.

Ajutor pentru flora bacteriană

Deocamdată, cea mai eficientă metodă de a menține flora este prin dietă. Alimentele care promovează o microbiotă sănătoasă sunt cele fermentate, precum iaurt, brânză, chefir, varză sau kimchi, murături, măsline, sos de soia, miso (pastă de soia fermentată).

Puterea usturoiului

Usturoiul a făcut obiectul a numeroase studii privind toate tipurile de patologii, de la răceli la cancere. Astfel, s-a demonstrat că este foarte eficient împotriva bacteriilor, a virusurilor și fungilor. O singură problemă apare – unii compuși din usturoi sunt sensibili la căldură, deci nu-l găti ci, mai degrabă, consumă-l în stare proaspătă.

Mod de administrare. Pentru un efect cu adevărat benefic, e necesar să consumi o căpățână de usturoi proaspăt pe zi. Dacă dieta e dificil de aplicat zilnic, poți lua suplimente.

Monitorizează nivelul vitaminei D

Prima noastră linie de apărare, celulele T, este activată numai în prezența vitaminei D. În timpul iernii, pe fondul deficitului vitaminei D, aceste celule proprii sistemului imunitar rămân latente. Completează, așadar, dieta cu pește, cereale integrale, ouă, brânză, dar și carne de porc. Nu uita că vitamina D funcționează în concert cu vitamina A, iar cea mai bună formă a sa este betacarotenul, prezent în toate legumele cu frunze verzi, dar și în mango și avocado.

Mod de administrare. 2.000 UI pe zi, în timpul iernii, reprezintă o cantitate suficientă pentru a menține nivelurile fiziologice ale vitaminei D.

Cum rămâne cu vitamina C

Vitamina imunității prin excelență, vitamina C poate stimula sistemul imunitar, în special fabricarea limfocitelor T. Deși avem tendința să asociem gustul acru cu prezența vitaminei C în alimente, e bine de știut că alimentele cele mai bogate în vitamina C nu sunt neapărat acre. Astfel, găsești vitamina C în ardei gras, pătrunjel, broccoli, conopidă, căpșune, papaia. Asimilarea vitaminei C este foarte eficientă în combinație cu zincul, mineral care se găsește în fructe de mare, stridii, ficat, semințe de susan, leguminoase.

Mod de administrare. Pentru prevenirea răcelilor comune, este necesară o doză de 500 mg zilnic însă, în perioada de boală această cantitate putând fi suplimentată până la 1.500 mg.

Citeste si:

 

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.05/2018
Text: Grigoriana Brujan
Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Leave a Reply