Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Cum combati colesterolul crescut

Cum combati colesterolul crescut

Te intrebi adesea daca ai sau nu colesterolul marit, ce insemna si daca acesta iti va afecta sanatatea? Iata cateva raspunsuri la intrebarile tale in randurile de mai jos.

Ce este colesterolul?http://localhost/femeia/wp-content/uploads/2013/09/11/coleart1.png

Colesterolul este o substanta grasa produsa de ficat sub anumiti stimuli (alimentari, metabolici, ereditari), care are roluri deosebit de importante in organism, de la refacerea membranelor celulare (reparatii celulare, regenerari tisulare) pana la producerea de acizi, hormoni implicati in majoritatea functiilor noastre vitale sau vitamina D (sub care este transformat sub actiunea razelor ultraviolete).

Exista doua tipuri de colesterol:

Lipoproteine cu densitate mare (HLD), denumite si „colesterol bun”, au rolul de a transporta colesterolul din diferite parti ale corpului spre ficat, si are capacitatea de a curata excesul si de a impiedica depunerea acestuia in peretii vaselor de sange.
Lipoproteine cu densitate mica (LDL), denumite si „colesterol rau”, reprezinta depoziteaza excesul de colesterol pe peretii arterelor, fapt care duce, in timp, la blocarea acestora si la declansarea bolilor cardiace.

Factori care determina cresterea colesterolului

  1. 1.Alimentatia necorespunzatoare, cu multe grasimi animale
  2. 2. Alcoolul in exces
  3. 3. Fumatul
  4. 4. Cofeina
  5. 5. Stresul
  6. 6. Ereditatea – este dovedit ca incazul copiilor care se nasc din parinti care sufera de hipercolesterolemie au un risc foarte mare de a avea si ei mai tarziu colesterolul marit si de a dezvolta boli cardio-vasculare.
  7. 7. Obezitatea
  8. 8. Sedentarismul
  9. 9. Inaintarea in varsta.

Alimentele care te ajuta sa tii colesterolul sub control

–> Cerealele si soia – reduc concentratia de colesterol din sange.
–> Maslinele si uleiul de masline – contin acizii grasi naturali, care stabilizeaza concentratia colesterolului in sange.
–> Pestele (spre exemplu somonul) – paradoxal, cu cat carnea de peste este mai grasa, cu atat efectele anticolesterolemiante sunt mai mari.
–> Fructele si legumele – asigura functionarea normala a organismului si mentinerea tonusului sistemului imunitar.
–> Ceapa
si usturoiul – scad colesterolul, ajutand la intarirea sistemului imunitar, dar sunt utile si pentru tratarea insomniilor.
–> Semintele de floarea soarelui – contin o cantitate mare de acid linoleic si reduce depozitele de colesterol din peretii arterelor.
–> Semintele de coriandru – scad clesterolul dar au si efect diuretic.
–> Lecitina – este o substanta indispensabila ficatului, ajutand in desfasurarea functiilor acestuia, fiind implicata in reglarea secretiei bilei (fierei) si totodata regland concentratia colesterolului.
–> Vinetele – sunt bogate in vitaminele P si C care ajuta la scaderea colesterolului in sange, reducand riscul ca acesta sa se depuna la nivelul peretilor vaselor sanguine.

Alimente care trebuie evitate

  1. 1. Ouale prajite si prajelile in general
  2. 2. Untul
  3. 3. Frisca, inghetata, creme de prajituri grase
  4. 4. Carne grasa (de oaie si vita) sau carne de porc
  5. 5. Mezelurile (sunca, carnati)

In concluzie: valoarea colesterolului depinde de componenta genetica, de varsta si in mod esential de stilul de viata si de alimentatie. O alimentatie sanatoasa poate sa tina in mod natural aceasta constanta biologica in limitele normale, cu avantaje certe asupra starii generale de sanatate.

 


Lasă un răspuns

Sus