Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Frigul, benefic pentru sanatate

Frigul, benefic pentru sanatate

Brr, ce frig e afară şi ce cald şi bine e într-o încăpere bine încălzită! Îi preferi confortul şi nu ieși decât dacă e neapărat necesar. Află însă că zilele reci de iarnă au un efect binefăcător asupra organismului!

Unora le place aerul rece şi ştiu că le prieşte iarna cu zilele-i friguroase, aşteptând-o cu nerăbdare. Iar asta, pentru că practică un sport de iarnă ori le place pur şi simplu să se plimbe pe străzile acoperite de zăpadă, bucurându-se de frumusețea naturii împodobite în straie de nea, dar şi de efectele binefăcătoare ale aerului rece asupra organismului. Așadar, ai motive întemeiate să îndrăgeşti iarna. Acestea nu sunt nici puţine, nici de neglijat.

Aerul rece, curat și sănătos

Ştiai că, odată cu instalarea frigului, aerul capătă proprietăţi terapeutice? Asta, datorită simplului fapt că acum concentraţia de oxigen creşte cu 30% faţă de ce beneficiem în timpul verii. În plus, gerul are efect negativ asupra virusurilor şi microbilor, iar zăpada purifică aerul, eliberându-l de impurităţi. E păcat să stai în casă, fie şi în locul plăcut de lângă soba încinsă sau aproape de calorifer, când te-ai putea bucura, măcar din când în când, de o baie de aer rece, inspirând cât mai mult oxigen în timpul unei plimbări pe pătura albă de nea. Însă ai grijă să te îmbraci şi să te încalţi adecvat, ca temperatura corpului să nu scadă prea mult!

Un plus de voioşie şi frumuseţe

Se spune că gerul este aliatul tinereţii şi sănătăţii. Obişnuit cu temperaturi ridicate, confortabile, când funcţionează mult sub capacităţile sale, în momentul în care intră în contact cu o temperatură scăzută, luând-o ca pe o ameninţare, organismul este nevoit să-şi activeze toate funcţiile, de unde un plus de energie şi un tonus crescut pentru toate sistemele şi organele. Drept urmare, circulaţia sangvină este mult îmbunătăţită, metabolismul e accelerat, iar producţia de endorfine este stimulată. Același efect îl obținem dacă aplicăm anumite creme şi când apelăm la tratamentele de la salonul de cosmetică.

Uneori, când te doare capul așa de tare încât simţi că-ţi plesneşte, e suficient să ieși afară în ger. După o jumătate de oră, te vei simţi mult mai bine. Iar dacă ai o tăietură pe piele, nu prea mare, dar dureroasă, pune pe locul cu pricina o bucăţică de gheaţă şi durerea se va diminua. Asta, întrucât cu cât e mai rece aerul, cu atât este mai redusă sensibilitatea terminaţiilor nervoase ce transmit semnalul de senzaţie dureroasă la creier.

Previne şi combate depresia

Se zice că iarna este anotimpul confruntării cu depresia. E adevărat, dar numai în cazul celor care preferă să stea tot timpul cuibăriţi la căldură. Pentru ceilalţi, gerul e un antidot excelent împotriva depresiei.

Sigur, e ştiut că zilele tot mai scurte şi înnorate, cu puțină lumină naturală, constituie principala cauză a depresiei sezoniere, întrucât stimulează secreţia de serotonină, hormonul somnului. Vinovată e şi temperatura în scădere, care duce la creşterea presiunii arteriale, ceea ce îngreunează gândirea şi, drept urmare, se instalează apatia.

Remediul este însă la-ndemână: mişcarea în aer liber. Asta, întrucât aerul rece de iarnă e mai bogat în ioni negativi decât vara, iar expunerea în mod regulat la acţiunea acestora previne şi combate cu succes depresia.

Inamicul stresului

Când te plimbi pe aleile acoperite de zăpadă, pe lângă un prim impuls de înviorare, aerul rece intensifică producţia de serotonină (hormonul fericirii), care previne instalarea stresului. Aşadar, fă-ţi timp să te plimbi în fiecare zi, oricât de geroasă ar fi! Cum aerul rece are darul de a fortifica sistemul neurovegetativ, stările de nervozitate nu-ţi vor mai da târcoale, rezistenţa la stres crescând considerabil.

Alungă oboseala

La serviciu, când simţi că ai obosit, ca să-ţi revii cât mai repede și să înlături tensiunea mentală, ieşi puţin pe balcon sau fă o scurtă plimbare prin împrejurimi pentru a respira profund aer rece. Cu siguranţă te va ajuta!

Frigul te ajută să alungi şi oboseala fizică. După un efort fizic susţinut, nu te grăbi să te cuibăreşti în fotoliu în faţa televizorului sau, dacă senzaţia de sfârşeală se datorează eforturilor depuse la locul de muncă, să urci cât mai repede într-un mijloc de transport. Mergi pe jos prin aerul rece de-afară şi, în mod surprinzător, vei simți că oboseala va dispărea. În plus, plimbarea te va ajuta să ai un somn liniştit și sănătos, fără să lase loc tentaţiei de a lua pastile pentru a te odihni mai bine.

Citește și:

Afectiuni legate de frig
Maini catifelate chiar si pe frig
10 uleiuri esentiale iarna

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.2/15.01.2015

Autor: Olga Sveduneac

Sursa foto: Guliver/Thinkstock


Lasă un răspuns

Sus