Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Necesitatea vitaminei D în fiecare zi

Necesitatea vitaminei D în fiecare zi

Esențială pentru a ne menține sănătatea și buna funcționare a sistemului imunitar, “vitamina soarelui” este vitală mai ales în zilele înnorate. Așadar, de unde o procurăm și ce beneficii are?

Vitamina D este unică în rândul celorlalte vitamine, având în vedere proveniența ei – nu o luăm atât din mâncare, ci direct de la soare, care ne ajută organismul so producem. În timpul iernii poate deveni dificil să avem parte de raze ultraviolete B (UVB), care sunt de fapt declanșatorul producției de vitamină D, iar resursele noastre riscă aibă de suferit și să ajungem la o deficiență cât se poate de păguboasă. La ce riscuri ne expunem când avem o asemenea lipsă și, mai ales, ce trebuie făcut pentru a nu ne pune sănătatea în pericol din cauza deficienței de vitamina D?

Beneficii

Un nivel suficient de vitamina D este necesar pentru absorbția calciului (care ajută la prevenirea osteoporozei), dar joacă și un rol important în prevenirea unora dintre cele mai grave afecțiuni din lume: de la cele cardiace la cancer, Alzheimer, depresie, infarct, hipertensiune, scleroză multiplă, diabet și, nu în ultimul rând, reduce inflamația și încetinește procesul îmbătrânirii, precum și frecvența și gravitatea infecțiilor respiratorii la copii și adulți. În cazul vârstnicilor, previne fracturile și împiedică fragilitatea oaselor, iar la copii este esențială în prevenirea rahitismului.

Din păcate, studii recente au descoperit că nu mai puțin de un miliard de oameni de pe întregul mapamond au un nivel deficitar de vitamina D în sânge, iar această lipsă nu ține cont de etnie sau de vârstă, ci pur și simplu poate afecta pe oricine, de la mic la mare.

De unde o procurăm 

În zilele senine, e nevoie să ne expunem la soare numai zece minute (dacă avem pielea deschisă la culoare) sau minimum 30 de minute (pentru cei cu tenul închis) pentru a stimula organismul să producă vitamina D. Simplu! Însă devine problematic în lunile de toamnă și iarnă, când soarele nu prea își face simțită prezența. Și atunci trebuie să recurgem la consumul crescut de alimente care conțin vitamina D, ceea ce nu e deloc simplu, **având în vedere că nu găsim o cantitate suficientă nici măcar în somon, ton sau uleiul de pește.

Totuși ajută într-o măsură mai mică sau mai mare, depinde de capacitatea fiecăruia de asimilare și consumul de ficat de vită, gălbenuș, brânză, macrou și ciuperci. În plus, au apărut pe piață câteva produse alimentare îmbunătățite cu vitamina D (precum laptele și iaurtul), însă acestea nu provin din surse naturale și, drept urmare, nu sunt recomandate. În concluzie, e alimentație diversificată, din care să nu ne lipsească somonul, ouăle și tofu, ajută la ajustarea nivelului de vitamina D în organism. Iar la nevoie, aceasta se suplimentează cu ajutorul produselor existente în farmacii, care e de preferat să provină din surse naturale.

Prețul acestora va fi crescut față de cel al suplimentelor alimentare provenite din surse artificiale, însă beneficiile lor sunt net superioare.   

Doza zilnică recomandată

De asemenea, vă sfătuim să consultați cu medicul vostru dacă nu cumva este necesară, cel puțin în lunile reci din an, suplimentarea aportului de vitamina D. În mod normal, în cazul adulților, se recomandă o doză de 1.000 sau 2.000 mg pe zi, pe întreaga perioadă a toamnei și a iernii. Înainte de-a lua totuși suplimente alimentare, e bine să verificați – printr-o analiză de sânge – nivelul inițial al vitaminei D din organism. Dacă aveți sub 30 ml, e posibil ca doza zilnică fie crescută de medicul vostru. Ceea ce trebuie luat, de asemenea, în calcul este că excesul de vitamina D, întocmai ca lipsa, nu este de dorit pentru nimeni, pentru simplul motiv că ne poate afecta buna funcționare a organismului. Mai mult de-atât, stabilirea unei doze corecte poate face toată diferența în ceea ce privește menținerea sau nu a sănătății noastre.

O atenție deosebită trebuie acordată administrării suplimentelor alimentare de vitamina D împreună cu alte medicamente. Astfel, laxativele, antihipertensivele, steroizii și statinele pot interacționa cu acestea în sensul creșterii prea mult a cantității de calciu din sânge, ceea ce poate provoca aritmii cardiace.

Ce urmări are lipsa vitaminei D

Pericolul la care ne expunem în momentul în care avem un nivel scăzut de vitamina D în sânge este să dezvoltăm, în cazul adulților, osteomalacie (o decalcifiere a oaselor, care suferă niște deformări dureroase) sau reumatism articular la copii. Un simptom des întâlnit al deficienței vitaminei D este faptul că persoana în discuție răcește constant și tușește încontinuu. Mai mult, acuză oboseală și epuizare fizică, are probleme dentare și o dispoziție deloc bună.  Astfel, în asemenea cazuri, o programare și o consultație medicală sunt mai mult decât bine-venite.

Surse alimentare de vitamina D:

  • peștele uleios precum somonul și sardinele
  • sucul de portocale
  • cerealele consumate la micul dejun
  • carnea roșie
  • gălbenușul
  • brânza
  • tofu

Vitamina D și pierderea în greutate

S-a dovedit că persoanele care au un surplus de kilograme au și un nivel scăzut de vitamina D în sânge. Se pare că grăsimea împiedică vitamina D să-și îndeplinească funcțiile obișnuite în organism și că, atunci când ținem regim de slăbit, pierdem mai mult în greutate dacă luăm și un supliment de vitamina D.   

Vitamina D este vitală pentru absorbția în organism a unor minerale esențiale precum calciul și fosforul. 

 

Citește și:

Articol preluat din ediția de februarie 2018 a revistei Femeia.
Autor: Alexandra Rotărescu
Foto: pixabay

Comments

comments

2 thoughts on “Necesitatea vitaminei D în fiecare zi

Lasă un răspuns

Sus