Esti aici
Femeia.ro > Sănătate > Nutriție și diete > Orezul, de sezon tot anul!

Orezul, de sezon tot anul!

Pentru popoarele asiatice este simbolul vieţii şi fertilităţii. Mai nou, şi pe la noi orezul este nu doar un aliment gustos, spornic și sănătos, ci şi un „invitat“ de seamă la ceremoniile de nuntă. E ploaia de orez care îi întâmpină pe cei proaspăt căsătoriţi!

Dincolo de această semnificaţie, cel mai important lucru este că orezul reprezintă principala resursă de hrană pentru mai bine de jumătate din populaţia globului. E prezent în bucătăriile tuturor popoarelor pentru că se prepară uşor, e spornic, săţios, ieftin, se potriveşte perfect cu zeci de alte ingrediente.

O poveste de demult

Ca sursă de hrană, orezul este unul dintre cele mai vechi plante cultivate pe planeta noastră. Se spune că odiseea lui a început în zonele mlăştinoase din China, în urmă cu vreo 5.000 de ani. Pe la 1500 î.H., a migrat în India, a cucerit Persia, Irakul, Egiptul, poposind apoi în Spania şi, treptat, în toată Europa. Conchistadorii spanioli şi portughezi au luat cu ei planta în America Centrală şi de Sud, aşa că orezul a ajuns şi peste Ocean.

90% din producţia mondială de orez provine din Asia, deşi planta se cultivă în toate zonele calde şi cu umiditate potrivită pentru el.

Orezul şi familia lui

În lume sunt cunoscute 25 de specii de orez, cu 40.000 de varietăţi, dar cel mai des consumat este aşa-numitul Orzya sativa.

Există orez cu bob scurt, lung sau mediu. Cel cu bob scurt, aproape rotund ca formă, se lipeşte la fiert, aşa că este foarte potrivit pentru budinci şi prăjituri. Orezul cu bob lung este mai mult lung decât lat, boabele se lipesc uşor între ele la fiert, dar consistenţa nu devine clisoasă. E ideal ca garnitură sau ca fel de mâncare, combinat cu diferite sosuri. Orezul cu bob mediu este mai scurt decât cel lung şi este mult folosit de spanioli la faimoasa lor paella, iar de italieni la risotto. În restul ţărilor europene, acest tip de orez nu prea are succes, dar are în Statele Unite ale Americii.

Locul doi, după grâu!

Ce calităţi are orezul de se situează pe locul doi din lume, după grâu, ca răspândire şi folosire? Are o compoziţie specială, cu un conţinut perfect echilibrat de săruri minerale, substanţe grase şi proteine, ceea ce îl înscrie pe lista alimentelor foarte uşor digerabile şi potrivite pentru orice vârstă. Conţinutul mare de potasiu, dar mic de sodiu îl recomandă în dieta multor afecţiuni cronice (hipertensiune, boli renale, tiroidiene, de circulaţie sangvină, carenţă de vitamina E şi complexul B) sau în perioadele de convalescenţă. Este un aliment atât de prietenos cu flora intestinală, încât e suportat bine, sub formă de mucilagiu de orez sau în combinaţie cu morcov fiert, chiar şi de bebeluşi. Reglează rapid tranzitul intestinal perturbat de episoade diareice.

Bogat în:

#Vitamina E – calităţi antioxidante, antiîmbătrânire;

#Vitamina B1 şi B2 – susţinător al sistemului neuronal;

#Substanţe minerale – rol detoxifiant şi energizant.

Secrete verificate

# Pentru pilaful ideal pune o parte de orez lung la trei căni de apă sau zeamă de supă.

# Dacă nu ai zeamă de supă, adaugă un cub de concentrat de legume. Pilaful capătă un gust şi un aspect deosebit.

# Nu amesteca orezul pus la fiert pentru că se prinde de fundul vasului.

# Ca să rămână alb strălucitor şi sticlos, adaugă în timpul fierberii o felie de lămâie.

# Pentru orez cu lapte, budinci, sufleuri, crochete şi chifteluţe foloseşte orez cu bobul scurt, nepretenţios, pentru că „înfloreşte“, devine cleios, formând deci o masă compactă.

Dieta cu orez nefiert

Nu presupune eforturi speciale, nu trebuie să alergi după alimentele care alcătuiesc dieta zilnică de slăbire, nici măcar gimnastica nu e obligatorie. Totul e să ai răbdare 60 de zile, cât ţii regimul de slăbit cu orez nefiert, şi vei vedea că scapi lent de până la 14 kg, în funcţie de propriul metabolism.

Condiţii:

1. să începi cura în a treia zi după Lună plină;

2. să eviţi pâinea, dulciurile, sarea în exces şi alcoolul;

3. să mergi zilnic pe jos 20-30 de minute;

Cum se ţine: dimineaţa, pe stomacul gol, înghiţi în prima zi un bob de orez (cu un pic de apă), a doua zi două boabe, în a treia zi trei şi tot aşa până când ajungi în a 30-a zi la 30 de boabe. În următoarele zile, numărul lor scade progresiv, cu unul mai puţin în fiecare zi.

„Ritualul“ se face zilnic, la aceeaşi oră.

Precauţii: cura se ţine de cel mult două ori pe an şi nu este recomandată persoanelor care suferă de diferite boli cronice.

Citește și:

Cele mai bune seminte pentru sanatate

Budinca de orez cremoasa

Dieta cu orez – minus 4 kg in 14 zile

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.28/16.07.2015

Autor: Aurora Popescu

Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns