Esti aici
Femeia.ro > Sănătate > Medical > Pericolele din fața ecranului

Pericolele din fața ecranului

Suntem dependenți de computere și petrecem zilnic cel puțin opt ore în fața unui ecran, iar copiii șase ore, ignorând pericolele din fața ecranului.

În aceste zile stăm acasă și foarte mult timp îl petrecem în fața computerului, fie pentru a ne desfășura activitatea de acasă, fie pentru a ne informa și socializa. Telefonul este un alt ecran de care suntem dependenți. Ceea ce nu știai, poate, este că petrecerea timpului îndelungat în faţa ecranelor digitale predispune la afecțiuni oculare.

Semne că ecranul devine periculos

Sindromul de oboseală vizuală la calculator este numit și „boala noii generații”, ce afectează 73% dintre persoanele cu vârste sub 30 de ani. Toate ecranele emit lumină albastră, o lumină care conține mai multă energie decât culorile calde, ceea ce poate duce la deteriorarea retinei și la pierderea vederii. Dacă și tu ai experimentat astfel de senzații după ce ai stat mult cu ochii în calculator sau telefon, e timpul să iei măsuri.

  • Senzație de corp străin în ochi (nisip în ochi).
  • Dureri de cap și putere scazută de concentrare.
  • Ochii devin roşii şi uscaţi, ca urmare a concentrării privirii asupra ecranului.
  • Oboseala generală provocată de lumina ecranului.

Alte pericole în fața ecranului

Și nu doar ochii suferă, poziția concavă a spatelui, pe care o avem de cele mai multe ori la computer, duce la tensiuni și dureri ale coloanei, mai ales în zona cervicală. Din această poziție nici respirația nu este completă, oxigenarea corpului e deficitară și de aici decurg foarte multe afecțiuni!

Adio, somn!

Un alt efect negativ al luminii albastre este tulburarea somnului. Nopți nedormite și oboseală în timpul zilei. Studiile au arătat că petrecerea unui timp îndelungat în fața unui ecran digital poate altera structura creierului și reduce funcțiile cerebrale. Ce e de făcut? Răspunsul este: o pauză! Între privitul unui ecran și somn, lasă cel puțin o oră distanță. În acest timp îți poți face ritualul de înfrumusețarea de seară, o baie sau să citești o carte. Toate aceste lucruri te vor ajuta să adormi mai ușor și somnul să fie profund, respectiv de calitate și astfel, dimineața vei fi mai odihnită.

Ce soluții avem pentru a evita
pericolele din fața ecranului

  • În primul rând trebuie să renunțăm cât se poate de mult la acest obicei atunci când nu este absolut necesar să muncim sau să comunicăm cu semenii prin aceste căi. Vei observa că viața e frumoasă și dincolo de online. Mai mult, psihologii spun că vom fi mai prezenți și mai ancorați în realitate, făcând față cu succes provocărilor, dar și stresului.
  • În timp ce stăm concentrați la informațiile din ecran, avem tendința să clipim mai rar și ochii nu se vor umecta, iar uscăciunea o vom resimți ca o senzație de arsură sau de nisip în ochi. Lacrimile artificiale sunt esențiale în astfel de situații și n-ar trebui să ne lipsească din casă.
  • Un exercițiu simplu va avea și el efect de energizare și confort, dar numai pe moment. Pe termen lung trebuie e nevoie alte măsuri de protecție. Exercițiul constă în frecarea energică a palmelor, până când simt că ard, și aplicarea lor pe zona ochilor pentru un minut. Se poate repeta oricând ai nevoie, chiar și în sesiuni repetate.
  • Ochelarii de protecție pentru calculator sunt obligatorii dacă munca ta este legată de un computer, chiar dacă vezi perfect. Lentilele de protecție PC pentru calculator blochează lumina albastră și astfel ochii vor fi protejați de emisiile ecranelor digitale. Mai mult, acestea elimină reflexiile nedorite care contribuie la obosirea ochilor și asigură un contrast mai bun în cazul în care lucrăm în lumină artificială.

Text: Luminița Tabaran

Foto: 123RF

Citește și:

Cei sapte malefici de la birou sau o mica lectie de supravietuire

Sunt sclava telefonului mobil? Afla daca da sau ba

Alinare pentru vârstnici la un telefon distanță

Comments

comments

Lasă un răspuns