Esti aici
Femeia.ro > Sănătate > Proteinele sunt bune, dar cu măsură!

Proteinele sunt bune, dar cu măsură!

Una dintre primele măsuri necesare după ce primești diagnosticul de diabet este adoptarea unei diete cu indice glicemic scăzut. Însă asta nu înseamnă că ai voie să mănânci oricât de multe proteine!

Primul lucru pe care îl face un medic nutritionist atunci  când se afla în fata unor analize care dau verdictul de diabet este sa îl sfatuiasca pe pacient sa îi schimbe alimentatia. Am stabilit deja ca excesul de carbohidrati este vinovat de cresterea nivelului glicemiei, iar românii sunt mari consumatori de alimente care contin carbohidrati. Nivelul scazut de trai, poftele,  dar si lipsa de educatie alimentara ne determina sa ne hranim cu foarte multa pâine, orez, cartofi ori produse preparate industrial cu continut ridicat de zahar, sare sau conservanti daunatori.

PLINE DE ENERGIE

Alaturi de carbohidrati sau grasimi, proteinele sunt una dintre cele mai bune surse de energie pentru organismul uman. Pentru ca procesul de transformare a proteinelor în glucoza nu este la fel de eficient ca si cel de transformare a carbohidrailor, deci mai putin daunator, medicii nutritioniti îi sfatuiesc pe diabetici sa adopte o dieta bogata în proteine. Asta înseamna sa renunte la consumul de cartofi, paste sau orez si sa aleaga în schimb carnea, alaturi de garnituri formate
din legume verzi.

CÂT ȘI CUM

Diabeticilor nu li se recomanda o cantitate mai mare de proteine decât celor care nu sufera de aceasta afectiune. Asta înseamna în jur de 55 g pentru cei cu vârsta cuprinsa între 19 si 50 de ani si 53 g pentru cei mai în vârsta. Tradus în cantitatea de carne necesara pentru a atinge aceste valori, o persoana adulta are voie sa manânce cam 170-230 g de carne macra sau carne de peste pe zi, portie absolut suficienta pentru a produce energia de care organismul are nevoie de-a lungul unei zile.

Când alegi sursa de proteine, ai mare grija sa optezi pentru cea mai sanatoasa. În consecinta, trebuie sa alegi muschiul sau muschiuletul daca e vorba de porc, pulpa sau muschiul daca e vorba de vita, lactatele degresate. Înlatura întotdeauna pielea de pe carnea de pui si renunta la prajirea carnii, în favoarea gratarului, fierberii sau coacerii la cuptor.

MARE ATENȚIE LA EXCESE!

Consumul exagerat de proteine poate deveni daunator. De cele mai multe ori, carnea pe care o alegem este bogata în grasimi, cu precadere grasimi saturate si colesterol. La fel si ouale, laptele, brânzeturile. Asta înseamna, pe termen lung, o crestere a nivelului de colesterol din sânge, cu risc de ateroscleroza, cu atât mai mare în cazul diabetului, care afecteaza vasele de sânge.

Studiile au demonstrat ca o dieta bogata în proteine si saraca în carbohidrati va duce la cresterea nivelului de acid uric si a colestrolului „rau“ din plasma. În acelasi timp, desi nivelul trigliceridelor scade, nu se remarca o crestere a valorilor colesterolului „bun“, chiar daca pacientul a scazut în greutate. Daca diabetul a avansat si pacientul sufera deja de afectiuni renale, aceasta cantitate va trebui sa fie adaptata starii sale de sanatate, deoarece un exces de proteine poate fi  fatal rinichilor. Medicul nutritionist este cel care poate decide nu doar cantitatea, ci si ce fel de proteine trebuie consumate de catre un diabetic cu probleme renale.

RISCURILE OBEZITĂȚII

Stim deja ca exista o strânsa legatura între o greutate mare si diabet. Concluzia nenumaratelor studii facute de-a lungul vremii este ca o persoana nu devine supraponderala daca va consuma mai multi carbohidrati sau multe proteine, ci daca va consuma foarte multe calorii, indiferent de sursa lor, în totala neconcordanta cu miscarea pe care o face. În ceea ce-i priveste pe diabetici, studiile, la care face referire si journal.diabetes.org, atesta faptul ca în planul lor de control al bolii, ar trebui sa se concentreze mai mult pe tinerea sub observatie a glicemiei decât pe scaderea în greutate, chiar daca si acest lucru este extrem de important.

Explicatiile sunt simple: obezitatea duce la diabet, însa odata declansata boala, lupta cu kilogramele poate crea probleme psihologice serioase care sa agraveze afectiunea. Daca în  stadiile incipiente ale bolii scaderea moderata în greutate poate fi  de o importanta covârsitoare, o data  ce diabetul a avansat si deficienta de insulina devine principala grija, scaderea în greutate trece în plan secundar. Pierderea kilogramelor în exces joaca însa un rol important în lupta cu bolile cardiovasculare si problemele articulatilor.

DE RETINUT!

Un consum exagerat de proteine din carne poate duce în timp la aparitia gutei si, se spune, a mai multor tipuri de cancer, dintre care cele mai întâlnite sunt cel endometrial, pancreatic si de prostata.

ROLUL PROTEINELOR

♦ ajuta la mentinerea sanatatii musculare si osoase;
♦ sprijina sistemul imunitar;
♦ induc senzatia de satietate pentru mai mult timp;
♦ ajuta la formarea hemoglobinei, un component al celulelor rosii responsabile cu transportul oxigenului în
întregul organism.

CELE MAI BOGATE SURSE DE PROTEINE

♦ carnea de vita si porc
♦ carnea de pasare
♦ carnea de peste si fructele de mare
♦ ouale
♦ produsele lactate si brânzeturile
♦ leguminoasele: fasole, mazare, linte, naut, soia.

STIAI? Peste 70 kg de pâine consuma un român de-a lungul unui an, cu mult peste media europeana. Locuitorii din vestul
Europei manânca între 50 si 70 kg pe an.

Citeste si:

Sursa: Revista ABCDiabet

Comments

comments

Lasă un răspuns