Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Sfaturile specialistului pentru o alimentatie sanatoasa

Sfaturile specialistului pentru o alimentatie sanatoasa

Cand vorbim despre o alimentatie sanatoasa, se subintelege ca este vorba despre ceea ce trebuie sa manance un adult care nu are probleme majore de sanatate. Copiii, al caror organism este in crestere, au nevoie de mai multe proteine, asigurate printr-un consum crescut de carne, oua si lactate nedregresate. Femeile insarcinate au nevoie de un plus de vitamine si de minerale, iar persoanele cu varste peste 50 ani trebuie, in general, sa diminueze consumul de proteine animale, sa consume lactate degresate si cat mai multe legume si fructe proaspete.

Ca regula generala, trebuie sa fim atenti la calitatea mancarii, nu la cantitate.

Un regim echilibrat trebuie sa contina toate cele trei grupe de nutrienti – glucide, lipide si proteine – in proportii adecvate si, in acelasi timp, sa asigure necesarul de vitamine, minerale si apa. Consumul de lichide este foarte important, in special apa plata si ceaiurile naturale!

Cea mai sanatoasa dieta

  • Dieta bazata pe fructe, legume, cereale integrale si seminte este cea mai sanatoasa dieta posibila. E bine sa consumam legume crude, cat mai putin prelucrate termic si fructe proaspete (de preferat fructul ca atare, si nu sucul obtinut). Acestea ar fi bine sa fie consumate singure si pe stomacul gol, cu cel putin o jumatate de ora inainte de masa si cu cel putin doua ore dupa masa. Recomandate sunt si cerealele integrale adevarate (nu cele prelucrate si care contin aditivi): paine de secara, orez brun, paste din faina integrala, orz, ovaz, germeni de grau.
  • Asezoneaza salatele cu uleiuri sanatoase – din porumb, masline, soia sau floarea soarelui – obtinute prin presare la rece. Consuma din belsug condimente neiuti: rozmarin, busuioc, menta, leustean, marar, cimbru si chimen, deoarece imbunatatesc digestia.

http://localhost/femeia/wp-content/uploads/2012/03/21/2-131.png

Se pot consuma cantitati moderate de branza – de preferat telemea de vaca, urda, cas – oua fierte (2-3 pe saptamana, daca nu este crescut colesterolul) sau ochiuri in apa (in genul oualor Benedict).

  • E bine sa mancam cantitati moderate de carne de pasare, curcan si peste, de preferabil la gratar sau fiarta. Trebuie evitata carnea grasa, mezelurile, afumaturile, grasimile, prajelile, zaharul (care poate fi inlocuit cu miere), alimentele si bauturile din comert care contin aditivi sintetici, produsele de patiserie din comert si cele gen fast-food.
  • Alcoolul nu este recomandat decat ocazional si in cantitati moderate.
  • Trebuie respectat un program cu 3 mese principale pe zi, la o distanta de maxim 5-6 ore intre ele si cu un interval de minim 3 ore de la ultima masa pana la culcare. Pot fi consumate doua gustari intre mese, compuse din lactate, fructe sau briose.

Asocierea corecta a alimentelor

Asocierea corecta a alimentelor asigura absorbtia si digestia optima a nutrientilor si evitarea tulburarilor de digestie.

  • Se pot combina alimentele din grupa A – carne (fiarta sau la gratar), oua, peste, branza de vaci degresata, sau alte lactate – cu grupa B – legumele.
  • Niciodata nu se combina alimentele din grupa A cu cele din grupa C – cereale, cartofi, orez, paste sau porumb (si acestea tot cu legume se combina).
  • Alimentele din grupa A si cele din grupa C nu trebuie niciodata combinate intre ele, pentru ca enzimele si sucurile digestive se vor neutraliza reciproc. Rezultatul? Hrana nu se va digera asa cum trebuie si pot aparea tulburari digestive (balonare, eructatii).
  • Alimentele din grupa B (legumele, cu exceptia cartofilor) se pot combina cu orice altceva.
Dr. Constantina Ruxandra, Medic specialist MF, Reflexoterapeut
Centrul Medical Med-As (www.med-as.ro)
Call Center: 021.9232

 


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus