Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Sindromul picioarelor obosite

Sindromul picioarelor obosite

În fiecare zi, facem circa 19.000 de paşi, parcurgând într-un an 150.000 km – altfel spus, am putea înconjura de 3,5 ori globul pământesc! Aşadar, nu-i de mirare că, spre sfârşitul zilei, picioarele ne zvâcnesc precum o oală sub presiune, amorţesc, parcă sunt de plumb ori avem senzaţia că le-au invadat nişte furnici zglobii, gleznele mai au un pic şi crapă de umflate ce sunt și ne sâcâie durerea din tălpi şi gambe.

Îţi sunt cunoscute, chiar dacă nu toate laolaltă, asemenea senzaţii supărătoare? Jumătate din populaţia globului se confruntă cu astfel de simptome, cele ale sindromului picioarelor obosite (SPO). Deşi este o afecţiune frecventă, de multe ori e trecută cu vederea. Mai afectate sunt femeile (mai puțin cele tinere) decât bărbaţii. De obicei, simptomele se intensifică în timpul nopţii sau în perioadele de repaus. Aşa se face că somnul e serios perturbat, atrăgând după sine senzaţia de oboseală pe parcursul zilei, dar şi, deloc de neglijat, disconfortul partenerului, trezit brusc din somn de zvâcnetul picioarelor jucăuşe ale celei cu care împarte patul.

Cauze şi simptome

Nu există un singur vinovat şi nici aceleaşi simptome: la sfârşitul zilei, unii îşi simt picioarele grele, alţii le au amorţite, dar sunt și persoane pe care le supără cârceii şi durerile puternice în tălpi. La prima vedere, s-ar părea că răspunzătoare de toate acestea este suprasolicitarea. Dar senzaţiile neplăcute la nivelul picioarelor se manifestă şi în urma statului prelungit pe scaun, din pricina modificărilor hormonale, a carenţei de vitamine şi minerale ori a piciorului plat.

Bănuieşti că neplăcerile cu care te confrunţi sunt semne ale sindromului picioarelor obosite? Verifică simptomele: simţi nevoia imperioasă de a mişca picioarele din cauza senzaţiilor neplăcute, se manifestă mai ales în perioadele de inactivitate, precum în poziţia şezut sau culcat, se atenuează după o plimbare sau întinderea picioarelor, sunt mai intense ori se agravează pe timpul nopţii?

Dacă ai răspuns afirmativ chiar şi la câteva dintre aceste întrebări, e foarte posibil să te confrunţi cu SPO. Ce-i drept, multe dintre formele de manifestare sunt uşoare şi nu necesită tratament, iar altele pot fi atenuate prin simpla schimbare a stilului de viaţă. Există însă şi unele care necesită tratament asociat, atât medicamentos, cât şi de modificare a obiceiurilor. Consultă un medic specialist și veți putea stabili împreună posibilele opţiuni terapeutice!

Cum te ajuţi

Chiar dacă adevărata cauză a acestor sâcâitoare simptome rămâne necunoscută, observă-ţi organismul şi află ce anume le provoacă!

# Insuficienţa venoasă. Dacă bănuieşti sau ştii de la medic că problemele venoase stau la baza acestei afecțiuni, renunţă la obiceiul de a sta la birou picior peste picior, obişnuieşte-te ca la fiecare 10-15 minute să-ţi întinzi picioarele ori să le îndepărtezi de câteva ori din genunchi în lateral sau să le ţii, pe rând, ridicate pe un scăunel. Util ar fi să roteşti labele picioarelor de câteva ori în sensul acelor de ceasornic şi apoi invers. Este important ca şi la sfârşitul zilei să stai, cel puţin 15 minute, întinsă pe spate şi cu picioarele uşor ridicate sau în patru labe (poziţie benefică pentru circulaţia venoasă), să eviţi să stai în aceeaşi poziţie timp îndelungat, să alegi încălţăminte cu tocuri de maximum 5 cm (pe cele înalte poartă-le doar la ocazii).

Consumă cât mai multe legume şi fructe bogate în vitaminele A, C şi E (morcovi, struguri, varză, sfeclă-roşie ), fiindcă protejează şi tonifică venele. Nu în ultimul rând, nu te supraîncălzi! Venele preferă frigul, care le tonifică, nu căldura.

# Mesele copioase seara. Nu mânca înainte de culcare, fiindcă procesul digestiei activează sistemul nervos, motiv pentru care membrele pot avea tendinţa să se mişte precum în starea de veghe.

# Piciorul plat. Analizează-ţi tălpile. Sunt late, ca şi cum s-ar revărsa pe podea? E clar: ai platfus. Tocmai de aceea picioarele obosesc foarte uşor. Poartă încălţăminte specială sau introdu în cea obişnuită talonete ortopedice speciale.

# Carenţa de vitamine şi minerale. E posibil ca senzaţia de picioare grele şi cârceii să fie provocate de carenţa de vitamine şi microelemente din organism (cel mai adesea, deficitul de calciu sau fier). Ia un complex de vitamine şi minerale care să le conţină sau consumă alimente bogate în aceste elemente!

# Prea puţine lichide. Pentru a preveni sau a scăpa de senzaţia de greutate în picioare, este foarte important să-i asiguri organismului necesarul zilnic de lichide.

# Complicaţie a altei afecţiuni: insuficienţă renală cronică, obezitate, diabet zaharat, hipotiroidism, tratament cu unele medicamente, precum antidepresivele, antipsihoticele, antialergicele, tranchilizantele, antihipertensivele sau cele pentru afecţiuni cardiace ori răceală.

Neplăceri în zilele critice

Manifestările sindromului picioarelor obosite se fac simţite în timpul menstruației sau înaintea ei? Cauza ar putea fi modificările hormonale, care favorizează retenţia de lichide în ţesuturi şi îngreunează circulaţia sângelui prin vene. Timp de o săptămână înaintea perioadei critice, bea infuzie preparată dintr-un amestec de rădăcină de valeriană (o parte), fructe de hamei (o parte) şi frunze de izmă de grădină (două părți). Opăreşte două linguri din acest amestec cu două pahare cu apă, lasă la infuzat de zece minute, apoi strecoară. Bea câte o jumătate de cană, dimineaţa şi seara.

Citește și:

Dieta antioboseala

Cum invingi oboseala?

5 plante anti-oboseala

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.7/19.02.2015
Autor: Olga Sveduneac
Sursa foto: pixabay.com


Lasă un răspuns

Sus