Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Totul despre fier

Totul despre fier

Daca te simti obosita, slabita si nu poti sa te odihnesti bine noaptea este foarte posibil sa ai o lipsa de fier in organism. Iata totul despre fier si ce trebuie sa faci pentru a te reface.

Fierul este unul dintre mineralele regasite in cele mai mari cantitati in sange, restul fiind distribuit in maduva osoasa, ficat si splina.
El se contribuie la formarea hemoglobinei (o proteina aflata in celulele rosii ale sangelui care raspunde de transportul oxigenului de la plamani catre celulele si tesuturile organismului. In lipsa lui, globulele rosii vor fi putine si mici, iar celulele nu vor primi suficient oxigen).

De asemenea, fierul asigura o buna functionare a creierului prin alimentarea cu oxigen, prin sange, este antioxidant si contribuie la combaterea radicalilor liberi din organism. O importanta deosebita o are si pentru sistemul muscular, regasindu-se in mioglobina (proteina prezenta in tesutul muscular, cu  rol esential in transportul oxigenului spre muschi). Totodata,  ajuta la intarirea sistemului imunitar, ceea ce duce la prevenirea imbolnavirii si la reglarea temperaturii corpului.

  • Cele mai bune surse de fier

Pentru ca fierul sa fie asimilat de organism, combina-l cu vitamina C, cupru, cobalt sau mangan. Surse de fier gasesti in:  seminte de susan, smochine, curmale, stafide, piersici, caise, nuci, migdale, cirese, fructe de padure, broccoli, verdeturi (salata verde, stevie, patrunjel, leustean, spanac, urzici), carne rosie si peste (ton in special).

Atunci cand organismul nu asimilieaza acest mineral in mod natural, din alimentatie, apare deficienta de fier. Cea mai des intalnita forma de deficienta este anemia, care limiteaza cresterea si dezvoltarea organismului, scazand vitalitatea. Aceasta poate aparea cel mai adesea la copii, dar si la adulti, in situatii precum: sangerare menstruala foarte abundenta, sangerare in maladii ca ulcerul gastroduodenal, hemoroizii, cancerul, dar si in utilizarea cu regularitate a aspirinei. Alte simptome: oboseala, ten palid , iritabilitate si probleme de somn.

De retinut!

Stabilirea lipsei de fier din organism se face de catre medic, prin efectuarea analizelor de sange. In cazul in care o alimentatie corespunzatoare nu te ajuta sa retii fierul in organism, acesta iti mai poate recomanda si suplimente nutritive.

Excesul  de fier poate creste riscul de cancer deoarece o cantitate foarte mare stimuleaza producerea de radicali liberi, care pot oxida colesterolul din sange, ducand la cresterea riscului de a afecta arterele si vasele de sange din corp.


Lasă un răspuns

Sus