Esti aici
Femeia.ro > Sănătate > Vitamina D, hormonul soarelui

Vitamina D, hormonul soarelui

Aproximativ 90% din oameni au o oarecare lipsă de vitamina D. Dar care sunt cauzele și efectele acestei lipse asupra organismului? În plus, cum pot fi ele remediate?

Hormonul soarelui

Vitamina D este singura pe care corpul o produce singur și singura substanță nutritivă care nu este absorbită din hrană, întrucât producerea ei depinde de lumina solară. Vitamina D3 este sintetizată în corp când acesta este expus soarelui. În decurs de 30 de minute, pielea poate sintetiza până la 20.000 U.I. (unități internaționale).

Însă pielea începe acest proces de sinteză doar dacă radiațiile ultraviolete au o anumită intensitate și când razele soarelui ating pământul la un unghi de minimum 35 de grade. Asta se întâmplă însă doar din aprilie până în septembrie. Tot ce se interpune între razele soarelui și pielea ta (cremă cu factor de protecție, umbră, ferestre, haine și nori) diminuează producerea vitaminei D. Din octombrie până la sfârșitul lui martie, nivelul vitaminei D scade semnificativ: soarele este prea jos pe cer, astfel încât atmosfera filtrează aproape toate radiațiile ultraviolete B.

Cauzele lipsei vitaminei D

Este ușor de constatat că principala cauză a lipsei aceste vitamine este faptul că oamenii nu au parte de suficientă lumină solară. Puțini sunt cei care-și permit să stea la soare între aprilie și septembrie câte 15 sau 30 de minute pe zi la soare, de preferință în jurul prânzului și fără protecție solară.

Soarele este considerat, pe bună dreptate, un pericol pentru piele, dar, dacă folosești o cremă de protecție cu un factor 8 deja nu mai are loc producerea vitaminei D. Compromisul optim ar fi să stai un sfert de oră pe zi la soare, fără protecție, întrucât corpul tău are nevoie de soare pentru a rămâne sănătos.

Simptome și consecințe

Primele semne ale lipsei vitaminei D sunt tulburările de somn, nervozitatea și dispoziția depresivă. Dar și unghiile oferă multe informații despre corp: dacă se rup ușor sau prezintă multe pete albe în interior, acestea pot fi semne ale lipsei vitaminei D. Dintre simptomele ușoare fac parte și durerile de cap constante, un sistem imunitar slab, amețelile, slăbiciunea musculară și problemele circulatorii.

Vitamina D este responsabilă de absorbția calciului, motiv pentru care deficitul ei se reflectă negativ asupra sănătății oaselor. Nivelul scăzut de calciu este echilibrat prin calciul din oase, care se demineralizează pe termen lung. La adulți se poate ajunge la osteoporoză și osteomalacie. Multe studii au arătat că vitamina D are o influență directă asupra celulelor și sistemului nervos. Lipsa ei contribuie la apariția multor boli. Consecințele pot fi astmul, diabetul, demența, scleroza multiplă, cancerul și reumatismul.

Persoane cu risc de hipovitaminoză

În primul rând sunt vizate persoanele cu pielea închisă la culoare, la care melanina sinteza de D3. De asemenea, cele care-și acoperă corpul în întregime din considerente religioase, precum și acelea care locuiesc în spații închise ori din orașe foarte poluate. Alte categorii de risc sunt copiii hrăniți la sân ale căror mame au deficit de D3, copiii care nu primesc suplimentele necesare și persoanele obeze.

De altfel, rahitismul și osteoporoza sunt legate direct de deficitul de D3. Lipsa acestei vitamine cauzează multe alte probleme, de la cancer, obezitate, diabet zaharat, depresie și oboseală cronică până la hipertensiune arterială și afecțiuni cardiovasculare..

Prevenirea și tratarea fenomenelor asociate lipsei vitaminei D

Toate cele spuse mai sus sunt motive serioase pentru a avea grijă să nu-ți lipsească vitamina D. Ai grijă să faci băi de soare în mod regulat, dar de scurtă durată, iar dacă ele nu sunt suficiente, ar fi bine să apelezi la capsule de vitamina D. Când iei suplimente cu vitamina D, este important ca ea să fie asociată și cu vitamina K2, care ajută la absorbirea și metabolizarea calciului. Dacă suspectezi o lipsă de vitamina D, consultă-te cu un medic și eventual fă un test de sânge. În funcție de rezultatele testului, vei ști de câtă vitamina D ai nevoie și cum să eviți o eventuală supradozare.

În afară de expunerea la soare, include în meniul tău zilnic anumite alimente care oferă vitamina D din belșug. Printre ele se numără:

  • untul – 1,9 mg = 76 UI
  • somonul – 24,4 mg = 976 UI
  • avocado – 5 mg = 200 UI
  • hering – 25 mg = 1.000 UI
  • ouă de găină – 3 mg = 120 UI
  • ciuperci champignon – 2 mg = 80 UIt
  • ton – 6 mg = 240 UI

Doza zilnică recomandată

De câtă vitamina D avem de fapt nevoie pentru a avea un corp sănătos? Dacă organismul nu produce deloc, trebuie să absorbim din hrană 20 mg pe zi. Cine petrece timp în aer liber în mod regulat trebuie să știe că pielea produce 80-90% din valoarea zilnică recomandată de vitamina D. Însă amintește-ți că între octombrie și martie razele soarelui nu sunt suficient de puternice ca organismul să producă singur vitamina D.

Efectele vitaminei D

Vitamina D ajută la încorporarea calciului în oase și întărește imunitatea. Încă de la vârsta de 1 an, copiii au nevoie să se joace la soare, neprotejați, pentru ca sistemul lor osos să se dezvolte în mod sănătos și armonios. Vitamina D este utilă toată viața, așa că statul la soare este bine să fie combinat cu mișcare, astfel ca efectele asupra sănătății și psihicului să fie mai mari și durabile. În fond, exersarea și mișcarea în aer liber nu pot fi înlocuite de tablete cu suplimente.

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr 15/20.04.2017
Autor: Dana Verescu
Sursa foto: pixabay

Comments

comments

Lasă un răspuns