Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Vitamina D, vitamina soarelui

Vitamina D, vitamina soarelui

Vitală pentru corpul uman, vitamina D are un rol important în creştere, dezvoltare şi în menţinerea sănătăţii organismului.

Această vitamină este fabricată de organism în urma expunerii la ultraviolete, iar cantitatea produsă depinde foarte mult de cât timp stai la soare. În plus, este important să ştii că vitamina D se degradează la fel de repede cum se realizează.

Cum se produce

Sinteza vitaminei D (denumită vitamina soarelui) are loc la nivelul pielii când indicele ultravioletelor este mai mare de 3. Pentru a beneficia de cantitatea optimă de vitamina D, un adult are nevoie să-și expună faţa, braţele, picioarele, toracele timp de 10-15 minute zilnic, cel puţin două zile pe săptămână, fără a folosi produsele destinate protecţiei solare, care împiedică fabricarea vitaminei. Astfel, dr. Michael F. Holick, care şi-a dedicat o bună parte din activitatea medicală studierii acestei vitamine, a instituit o regulă de bază pentru a produce cantitatea minimă de vitamina D şi fără a ne expune riscului de a face arsuri solare. Aceasta spune să ne arătăm soarelui, fără a folosi creme protectoare, un sfert din timpul în care ne-am înroşi uşor.

Ce rol are

Odată produsă în organism, vitamina D favorizează mineralizarea oaselor prin facilitarea absorbţiei calciului şi fosforului din intestin şi a reabsorbţiei în rinichi. Totodată, stimulează creşterea şi remodelarea osoasă, reglează sistemul imunitar, diminuează procesele inflamatorii, reduce riscul apariţiei artritei reumatoide la femei şi menţine optime funcţiile neurologice. În plus, unii specialişti consideră că există o strânsă legătură între depresie şi vitamina D, care joacă un rol esenţial în dez­voltarea şi funcţionarea cerebrală, ­
iar stu­diile confirmă că administrarea dozelor crescute de vitamina D este asociată cu atenuarea vizibilă a simptomelor depresiei.

Cum afli că ai lipsă de vitamina D

Dacă te dor frecvent oasele, simți o slăbiciune musculară, vederea îţi joacă feste, ai stare de somnolenţă în miezul zilei, oboseşti destul de repede, mergi la medicul de familie, nu te gândi că este doar o perioadă grea! Un simplu test de sânge stabilește nivelul vitaminei D din organism. Dacă bebeluşilor hrăniţi exclusiv la sân li se administrează un supliment de vitamina D la recomandarea medicului pediatru, copiii şi adolescenţii ar trebui să ia zilnic 400 UI (unităţi internaţionale), adulţii până la 50 de ani au nevoie de 200 UI, iar peste această vârstă, doza crește la 400 UI/zi. Testul care determină cantitatea de vitamina D e bine să fie făcut toamna sau iarna. În anotimpul cald, valorile pot fi fals crescute.

Carenţă, dar şi supradozaj

Una dintre principalele afecţiuni cauzate de carenţa acestei vitamine este rahitismul. Efectul este demineralizarea oaselor lungi în perioada de formare şi creştere a copilului. Rahitismul este extrem de răspândit şi în vremurile moderne, în special în ţările sărace din Africa, Asia sau Orientul Mijlociu, precum şi la persoanele cu anumite afecţiuni genetice. La un adult, pierderea masei minerale osoase din cauza lipsei de vitamina D se numeşte osteomalacie şi, de regulă, este însoţită de dureri musculare cronice, slăbiciune musculară şi fragilitate osoasă. Slăbirea imunităţii, hipertensiunea arterială, tuberculoza sunt alte cauze ale carenţei de vitamina D.

Dintre manifestările hipervitaminozei D, cele mai importante sunt anorexia, senzaţia de greaţă şi vomă, sete continuă, slăbiciune, nervozitate şi
prurit. În cazuri severe, se ajunge la insuficienţă renală.

Surse naturale

Persoanele care se expun regulat la soare nu au nevoie de suplimente de vitamina D întrucât razele lui asigură sinteza vitaminei la nivelul pielii. Vitamina D poate fi asimilată şi din alimentaţia zilnică. Cele mai bune surse naturale recomandate să se găsească frecvent în meniu sunt uleiul de peşte, în special cel de ficat de cod, peştele gras (somon, hering, sardină), laptele, cerealele, ouăle, margarina, ficatul de vită, sucul de portocale, ciupercile și soia.

Citește și:

B12, vitamina vegetarienilor

Cele mai bune surse de vitamina D, iarna

Cele mai importante surse de vitamina C

Articol preluat din ediția de iulie 2015 a revistei Femeia.

Autor: Mariana Fătulescu

Foto:Guliver/Thinkstock


Lasă un răspuns

Sus