Esti aici
Femeia.ro > Cariera > Academia Banilor: Magazin în mall sau în online?

Academia Banilor: Magazin în mall sau în online?

Am cunoscut-o la un târg de fashion pe Denisa; este unul dintre numeroșii designeri români talentați si membră a comunității de business din care fac parte – BWFR. În jur erau mulți clienți ce admirau și probau haine, dar chipul Denisei îi dezvăluia sentimentele de îngrijorare. Am început să vorbim și mi-a împărtășit gândurile ce o măcinau: „Afacerea mea este în creștere, dar nu am nicio idee despre direcția în care trebuie să conduc lucrurile de acum încolo…“ Denisa are propria afacere în fashion de aproximativ 5 ani, numărul clienților este în creștere, la fel notorietatea și recunoașterea brandului. Gândurile confuze au început să apară în momentul în care, în timp ce își verifica rezultatele și profitul, s-a ivit o dilemă legată de export și pătrunderea pe alte piețe – deschiderea unui mic magazin în mall sau în Centrul Vechi era una dintre dorințele sale, dar în același timp era o mutare ce aducea investiții mari și un nivel crescut al riscului, lucruri pe care Denisa nu era sigură că și le poate asuma.

Târgul ne-a oferit ocazia de a sta de vorbă și de a face un brainstorming despre situația globală, pentru a clarifica motivele pentru care dorește să-și deschidă un magazin. Elementul declanșator a fost declarația Toys R us privind iminenta intrare în faliment, care a pornit în piață o discuție complexă despre viitorul comerțului.

Toys R us ‘= apocalipsa comerțului cu amănuntul (?)

Toys ‘R’ Us, un pion important pe piața comerțului cu jucării din SUA și din lume, se confruntă cu o datorie de 5 miliarde de dolari și și-a declarat falimentul.
Pe piață sunt multe presupuneri și speculații privind motivul pentru care Toys R Us a luat această decizie. Învățând din greșelile lor, Denisa poate ajunge la o decizie corectă în ceea ce privește pașii pe care trebuie să-i facă de acum încolo.

Prima greșeală – Au pierdut în fața competitorilor din online

Toys R Us, fondat in 1948, are în prezent peste 600 de magazine în toată lumea (Europa, SUA, Canada, Australia). În anii ’80, au fost o forță majoră pe piața comerțului cu jucării. Prima criză a survenit la începutul anilor ’90, când au început să piardă clienți în fața retailerilor mari precum Target și Walmart și mai apoi Amazon. A doua criză s-a ivit în 2016, când cifrele au arătat că 13,7 % din jucării se vând online (mai mult cu 6,5% față de anul 2011).

Ce-i drept, România nu este SUA, dar, așa cum ei au AMAZON, care controlează piața și atrage majoritatea clienților spre cumpărături online, avem și noi importanți jucători locali către care se îndreaptă clienții. Principala greșeală a celor de la Toy R US a fost că nu au gândit suficient de repede o platformă online de succes și nu au vrut să accepte că acum clienții lor sunt online.

Trebuie să te întrebi: unde sunt clienții mei? Merg încă la cumpărături prin magazine sau îi găsesc online?

A doua greșeală –  Costurile operaționale „reale“ vs Costurile operaționale „virtuale“

Costurile operaționale reprezintă un alt element-cheie în povestea dramatică a Toys R us, dar nu numai pentru ei, ci și pentru alți 300 de retaileri americani, care și-au declarat falimentul anul acesta. Din ce în ce mai mulți americani renunță la magazinele din mall în favoarea telefoanelor, laptopurilor și tabletelor.

Cu toate acestea, Toys R Us a continuat să crească lichiditățile pentru a putea continua pe aceeași cale și a cheltuit fondurile investitorilor pentru a susține financiar stocurile magazinelor.

Este bine cunoscut faptul că, dacă vom compara costurile operaționale ale unei platforme online cu cele ale unui magazin fizic, primele vor fi întotdeauna mai mici, deci online-ul va câștiga. Este mai ieftin pentru că este nevoie de mai puțină forță de muncă, de stocuri mai mici, nu există taxe de chirie și, fiind mai puțin riscant, aduce profituri mai mari.

Când Toys R us se străduia să facă față în magazinele proprii fizice, competitorii înregistrau marje de profit mai mari, ceea ce le permitea câștigarea unor segmente mai mari de piață (investiții în mai multe depozite, mai multă publicitate etc.).

Așadar, întreabă-te: planul meu de afaceri poate susține toate cheltuielile și tot profitul în cazul deschiderii unui magazin fizic? Compară marjele de profit ale magazinelor fizice cu cele ale magazinelor online și păstrează o abordare conservatoare!


A treia greșeală și schimbările din piață împachetare vs „Încercați și simțiți“ 

Când eram copii, obișnuiam să mergem la magazinele de jucării doar pentru a simți, a atinge și a ne juca cu produsele. Copiii din ziua de astăzi privesc pe YouTube cum alți copii de vârsta lor își desfac cadourile. Chiar dacă nouă, adulților, ni se pare ciudat, așa funcționează lucrurile în prezent.

Dacă acest trend este motivul falimentului în cazul Toy R US este greu de spus, dar înțelegerea unei tendințe globale este vitală atunci când vine vorba despre businessul tău. În acest caz, era vorba despre procesul de decizie al unui copil (și al părinților săi) de a cumpăra o jucărie.

Așadar, întreabă-te: care este trendul actual în industria în care activez? Cum ia clientul meu decizia de cumpărare în ceea ce privește produsele mele?

În timp ce scriam acest articol, am fost anunțată ca Toys R us a accesat noi fonduri pentru a putea ține afacerea în viață, în următoarea perioadă. Vom vedea în curând ce le rezervă viitorul.

Dorești să afli mai multe? Urmărește activitățile noastre – Business Women Forum Romania   – www.bwfr.org  – în colaborare cu revista Femeia.! 

Osnat Peled (Israel) este director general al Mentor Finance Private Equity Investments, consultant expert în cadrul Mentor Capital & Business Advisory (www.mcba.ro) & președinte al Business Women Forum Romania (www.bwfr.org).

Text: Osnad Peled

Citește și:


Lasă un răspuns

Sus