Esti aici
Femeia.ro > Lifestyle > Fii un șofer mai bun pe timp de iarnă!

Fii un șofer mai bun pe timp de iarnă!

Fii un șofer mai bun pe timp de iarnă! – Gheață, zăpadă, vizibilitate redusă. În timpul iernii, drumurile pot fi foarte periculoase. Iată câteva sfaturi pentru a conduce în siguranță în sezonul rece.

Cea mai bună modalitate de a fi în siguranță la volan pe vreme nefavorabilă este să ai o conduită adecvată și să fii oricând gata să reduci potențialele pericole pentru tine, cei dragi, dar și pentru ceilalți participanți la trafic. Fie că-ți planifici o călătorie în timpul vacanței ori pur și simplu conduci între serviciu și casă, trebuie să fii foarte atentă la drumul până la destinație, întrucât nu vremea rea este cea care provoacă accidente, ci șoferii nepricepuți.

Presiunea în anvelope 

Temperatura are un impact direct asupra anvelopelor deoarece, când temperatura scade, se diminuează presiunea în anvelope.   Presiunea în pneuri afectează manevrabilitatea autoturismului, virajele, frânarea şi eficiența consumului de carburant. Mai mult, o anvelopă la o presiune inadecvată se uzează mai repede şi-ți pune siguranţa în pericol. Fiecare automobil primește de la producător presiunea optimă recomandată, însă, în general pe timp de iarnă, pentru a compensa acest efect de „temperatură joasă“, este necesar să adaugi 0,2 bari (la rece) la presiunea de utilizare normală, obișnuită, ceea ce face ca pneurile să se comporte optim în condiții de zăpadă și noroi.

Sfat Trebuie să iei în considerare și investiția în anvelope de iarnă. Cauciucul lor este mai rezistent la frig, oferindu-ți o bună aderență pe șoselele cu zăpadă sau gheață.

Pregătește-te să faci față înghețului

Dacă nu ai un garaj, iar mașina rămâne în exterior pe timpul nopții, este important să deții câteva accesorii și multe minute la dispoziție pentru a dezgheța mașina și a ajunge la destinație la timp. Desigur, cel mai ieftin, dar și mai anevoios, este să încerci să îndepărtezi zăpada și gheața cu ajutorul unei raclete. Nu uita că la fel de importante ca parbrizul sunt oglinzile și farurile. Dacă vrei mai puțină bataie de cap, investiția într-o prelată impermeabilă se dovedește a fi una practică, pentru a evita întârzierile cauzate timpului alocat dezghețării. Înghețul nu atacă doar geamurile mașinilor. Ușile și încuietorile portierelor se blochează de la frig. Pentru a evita deteriorarea lor, le poți acoperi cu unsoare siliconică, pe care o găsești în orice magazin specializat. O singură aplicare este suficientă și substanța are avantajul că nu se lipește și nu pătează.

Sfat Poți acoperi și cheia cu glicerină sau vaselină înainte de a deschide portiera.

Verifică proprietatea antigel a lichidului de răcire

Cel mai vechi lichid de răcire este apa. În timp însă, producătorii au căutat formule mai avansate de răcire, având în vedere că apa îngheață la 0ºC. Acum, se folosește pentru răcire apă distilată în combinație cu un glicol (etilenglicol sau propilenglicol), pentru că apa simplă conține săruri minerale (îndeosebi calciu și magneziu), responsabile pentru duritatea apei. Depunerile de săruri în sistemul de răcire pot cauza probleme serioase mașinii; de aceea, s-a încercat găsirea unei substanțe care coboară punctul de îngheț al apei de răcire din motoarele cu ardere internă. Lichidul de răcire, uneori greșit numit antigel, nu are întotdeauna proprietăți antigel. În caz că există vreun dubiu, nimic mai simplu: trebuie doar să cumperi o soluție antigel, de preferat pe bază de propilenglicol, care nu este toxic.

Sfat Nu pune niciodată apă de la robinet în rezervoarele de răcire în timpul iernii și nu ezita să întrebi un specialist, dacă ai îndoieli.

Starea bateriei 

Bateriile auto se degradează mai repede în timpul iernii și pot pierde până la 30% din putere din cauza temperaturii scăzute, dar și a cererii sporite de energie (încălzire, faruri, pornire la rece). Prin urmare, este imperativ să începi iarna cu o baterie încărcată complet. Pentru a testa încărcarea bateriei, utilizează un multimetru: între 13,3 și 14,7 V, tensiunea este normală; la valori mai mici, bateria trebuie reîncărcată sau, în cel mai rău caz, schimbată.

Sfat Când este foarte frig, bateria lăsată peste noapte în mașină se poate descărca. Așadar, poate fi necesar să scoți bateria din mașină și s-o ții în casă până dimineața.

Frânarea

La zero grade, gheața este de două ori mai alunecoasă ca la -20. Ai grijă când te apropii de zonele umbrite, de poduri și pasaje! Aceste secțiuni de drum îngheață mult mai repede pe vreme rece și rămân înghețate mult timp după răsărit. Ferește-te de gheața neagră (pete rutiere negre și transparente, unde tracțiunea autovehiculului poate fi redusă brusc). Dacă treci accidental peste o placă de gheață, nu încerca să frânezi! Eliberează accelerația și lasă vehiculul să se rotească de-a lungul zonei alunecoase. În cazul ploii înghețate, oprește pe marginea drumului până când se aplică nisip și sare.

Când traversezi un drum înzăpezit, condu încet și evită frânarea bruscă. Evită, de asemenea, întoarcerea bruscă a volanului, dar și accelerarea. Aceste manevre pot cauza derapaje. Se recomandă următoarea tehnică: apasă frâna cu o presiune lentă și constantă și eliberează chiar înainte să se blocheze roțile, ca să nu derapezi. Apasă din nou frâna, exact în același mod, până la oprirea vehiculului.

Sfat E indicat să folosești frâna de motor, adică să schimbi viteza într-o treaptă inferioară. Și poți retrograda pe rând treptele de viteze, până când te oprești.

Sfaturi practice:

– E bine să ai mereu un săculeț cu nisip și sare în portbagaj, pentru cazurile în care întâlnești porțiuni cu gheață.

– Când mașina derapează pe un drum înghețat, nu frâna și nu accelera. Folosește frâna de motor.

– Pentru deplasare, folosește o treaptă de viteze inferioară.

– Viteza este adesea factorul care face diferența între un incident fără consecințe și un accident grav.

– Cuvintele-cheie pentru conducerea pe timp de iarnă sunt anticiparea și o distanță mare între mașini.

Citeste si:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.04/2018
Text: Grigoriana Brujan
Sursa foto: pexel

Comments

comments

Lasă un răspuns