Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Despre înot, numai de bine

Despre înot, numai de bine

Mişcarea, asociată cu acţiunea apei asupra organismului, face din înot un sport al sănătăţii, cu influenţă pozitivă nu doar asupra corpului, ci şi a psihicului.

Cu investiţii minime – costum de baie, cască de păr, ochelari de protecţie –, înotul poate fi o excelentă opţiune pentru a face mişcare, în special pe durata verii. Mai ales că nu e doar captivant, ci şi sănătos, avantajele practicării lui fiind numeroase.

1 Postură corporală de invidiat

În timp ce înoţi, majoritatea grupelor musculare sunt puse în mişcare, fără ca articulaţiile să aibă de suferit, iar ligamentele se fortifică şi devin mai flexibile. Practicându-l cu regularitate, îţi tonifici muşchii pectorali, fesieri, ai spatelui, coapselor şi gambelor, toate acestea conferind corpului tău o formă şi o ţinută armonioase. Mai ales că vei avea şi abdomen plat, ceea ce, cu siguranţă, îţi doreşti.

2 Inimă sănătoasă

Antrenaţi sunt nu doar muşchii scheletici, ci şi miocardul, prin înot îmbunătăţindu-se funcţionarea aparatului cardiovascular: o mai bună circulaţie sangvină, frecvenţă cardiacă crescută și, prin stimularea funcţiei de pompare a inimii, facilitarea transportului oxigenului şi a nutrienţilor către ţesuturi.

3 Respiraţie mai eficientă

Înotul are influență şi asupra plămânilor, ducând în timp la creşterea capacităţii respiratorii, ceea ce face ca respiraţia să fie mai eficientă. Prin aceasta, înotul le este recomandat celor trecuţi de prima tinereţe, ştiut fiind că, odată cu înaintarea în vârstă, capacitatea pulmonară începe să scadă.

4 Consum de energie şi calorii

Implicând un mare consum de energie, înotul stimulează arderile, contribuind nu doar la eliminarea excesului de kilograme, ci şi la reglarea nivelului colesterolului din sânge. Chiar şi înotând moderat, într-o singură oră, în funcţie de greutatea corporală şi stilul de înot ales, poţi arde între 300 şi 700 de calorii (sigur, asta doar dacă nu uiţi că şi dieta trebuie să fie una echilibrată).

5 Relaxează şi înviorează

Datorită efectului de relaxare şi inducere a stării de bine, înotul este adesea comparat cu o formă de „meditaţie activă“. Practicându-l cu regularitate, prin stimularea eliberării de endorfine, aşa-numiţii hormoni ai stării de bine, înotul te va feri de stări depresive şi anxietate, te va ajuta să faci faţă stresului.

Efect terapeutic

Sigur, cu toţii ne putem bucura de beneficiile înotului asupra organismului. Exisă însă persoane cărora medicii le recomandă expres practicarea înotului:

▪ suferinzilor de artrită, dureri de spate, obezitate, deformări ale coloanei vertebrale. Pentru toţi aceştia înotul constituie o oportunitate excelentă de a-şi îmbunătăţi starea de sănătate, iar prin includerea lui în stilul de viaţă, chiar de a scăpa de ele;

▪ gravidelor. Înotul are efect binefăcător atât asupra stării de sănătate a viitoarei mame, cât şi asupra dezvoltării fătului.

▪ hipertensivilor. Înotul are darul de a reduce presiunea arterială crescută, contribuind la echilibrarea tensiunii arteriale.

▪ copiilor cu o ţinută a corpului defectuoasă. Înotul îi ajută să-și amelioreze postura. Practicarea înotului de la o vârstă fragedă poare preveni pe viitor scolioza şi platfusul.

Distracţie cu folos pentru cei mici

Înotul are influenţă benefică nu doar asupra dezvoltării armonioase, ci şi asupra activităţii intelectuale a copilului, (se tot susține că princhindeii care ştiu să înoate sunt mai isteţi).

De la ce vârstă? Se spune că orice copil poate învăţa să înoate chiar din primele luni de viaţă, apa constituind pentru el un mediu natural încă de când se afla în pântecul mamei. Ulterior, îşi va însuşi această deprindere din momentul în care va ajunge la o perfectă coordonare a mişcărilor voluntare, ceea ce se constată, de obicei, în jurul vârstei de doi ani. Chiar şi ajungând la acest nivel de dezvoltare, până pe la 4-5 ani, se recomandă să se lucreze individual cu copilul, abia după această vârstă putând fi înscris la un curs de înot într-un grup de copii. Până atunci însă, ca părinte, ai un rol foarte important: să faci în aşa fel încât prichindelului tău să nu-i fie teamă de apă, să se obişnuiască cu ea, ba chiar să-i placă. Jucându-te cu el, zbenguindu-vă împreună în apă, când mergeţi la mare, sau frecventând un bazin de înot. Chiar dacă până pe la trei ani nu se poate vorbi de înot propriu-zis, joaca prichindelului în apă îi transformă mişcările reflexe în automatisme, pregătindu-l pentru lecţiile ce vor urma. Până pe la șase ani, acestea trebuie să se constituie într-un fel de joacă organizată, pentru a preîntâmpina instalarea plictiselii şi a lipsei de interes din cauza mişcărilor repetate pe care ar trebui să le facă în timpul lecţiilor.

Măsuri de luat în seamă

¤ Pentru a evita senzaţiile neplăcute, precum ameţeala sau crampele musculare, intră în apă abia la o oră după masă;

¤ Pentru a nu provoca o constricţie bruscă a vaselor de sânge, înainte de a înota, fă un duş rece sau intră fără grabă în apă, lăsând corpul să se obişnuiască treptat cu temperatura. Nu uita: temperatura apei în care înoţi să fie de minimum 20°C! Altfel, te expui riscului de a răci, iar pe viitor, de a te suferi de reumatism.

¤  Poartă neapărat ochelari speciali de înot când frecventezi un bazin, care nu vor  lăsa apa clorinată să-ţi intre în ochi, prevenind astfel înroşirea şi inflamarea acestora.

În topul beneficiilor înotului asupra organismului se situează creşterea activităţii cardiace şi a performanţelor mentale. Drept urmare, oricine se încumetă să-l includă în stilul său de viaţă se va bucura de imunitate crescută, formă fizică de zile mari, minte limpede şi optimism. Argumente serioase pentru a face tot posibilul să practici această formă de mișcare.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr23/09.06.2016
Autor: Olga Sveduneac
Sursa foto: 123rf.com

Comments

comments

Lasă un răspuns