Esti aici
Femeia.ro > Sănătate > Medical > Sedentarismul și cele 1.000 de boli. Tehnologia ne-a țintuit în scaune

Sedentarismul și cele 1.000 de boli. Tehnologia ne-a țintuit în scaune

Poate exagerăm puțin cu acest număr, dar nu foarte mult. Sedentarismul ne afectează nu doar greutatea, ci o grămadă de procese din organism care pot duce în final la apariția multor boli dintre cele mai diverse.

Tehologia din ce în ce mai performantă ne-a făcut mai sedentari. Facem multe lucruri mai ușor, cu minimum de efort, dar asta ne poate afecta sănătatea pe termen lung. Însă din ce în ce mai multă lume conștientizează importanța mișcării și sălile de sport devin pline zi după zi. Alții aleargă constant, participă la maratoane și în fiecare zi fac sport. Exagerarea este la fel de periculoasă ca sedentarismul. Fizioterapeutul Tuncay Ozturk, specialist în recuperare medicală la Centrul Medicine Park, ne face o radiografie clară a sedentarismului, cu toate consecințele sale pentru a înțelege cât de rău ne afectează comoditatea. Durerile de spate, problemele coloanei, dar și reabilitarea după operații fac parte din programul de recuperare medicală din clinica doctorului Tuncay Ozturk. Însă exercițiile fizice nu sunt singurul câștig, de multe ori pacienții au nevoie și de alte tratamente și el recomandă cei mai buni specialiști, dar și o serie de sfaturi utile pentru menținerea unei vieți sănătoase.

Cele ma frecvente boli ale sedentarismului

De la durerile musculare, pierderea forței și rezistenței musculare, probleme ale coloanei vertebrale, obezitatea, anxietatea, depresie, bolile cardiovasculare, tensiunea arterială ridicată, nivelurile ridicate de colesterol și diabetul de tip 2 sunt doar câteva dintre problemele aduse de sedentarism. “Sistemele din corp funcționează într-un circuit. Dacă un sistem are probleme, un alt sistem va fi, de asemenea, afectat. De exemplu, dacă ai dureri musculare cauzate de o viață sedentară, pe termen lung această durere va deveni cronică și va scădea calitatea vieții. Nu veți putea face multe activități din cauza durerii și acest lucru vă va afecta sănătatea mentală, ducând la depresie și anxietate. Toate aceste probleme vă vor afecta sistemul digestiv din cauza stresului existent, astfel că durerile de stomac sau constipația vor apărea ca efect. Mulți pacienți fac endoscopii și constată că nu există nicio problemă, chiar dacă durerea continuă. Ținând cont că aceasta este ultima parte a circuitului, trebuie să găsim problema inițială, care este de obicei viața sedentară.“, spune dr. Tuncay Ozturk.

Poziția vicioasă face ravagii

Când stăm ore întregi la birou într-o poziție defectuoasă, coloana suferă și se deformează. Și nu doar cocoașa devine o problemă, ci această deformare antrenează alte probleme. Însă ordinea poate fi și inversă, spun specialiștii, dacă ai astm sau o boală a stomacului, poți dezvolta o postură cifotică pe termen lung. Din fericire, există kinetoterapia și lucrurile se pot remedia, dar cu efort. “În primul rând, trebuie să înțelegem ce provoacă postura defectuoasă și apoi construim planul de tratament. Dacă problema este reprezentată de statul la birou în poziții greșite timp îndelungat și, de asemenea, lipsa de activitate în viața de zi cu zi, atunci tratamentul va conține 2 părți importante. În primul rând, mă concentrez pe eliminarea cauzei și punerea activităților în viața oamenilor ca hobby. A doua parte include un program de reabilitare, pentru a trata problemele musculare și osoase. În caz contrar, activitățile pe care pacientul le va face cu postura inflamată și mușchii încordați vor intensifica durerile dacă nu se aplică un tratament adecvat pentru corecția posturii.“, este de părere dr. Tuncay Ozturk.

Pericolul exercițiilor fără instructor

Mulți merg la sală și fac exerciții la aparate fără nicio indicație. În principiu, e simplu, ne uităm la cei care fac deja sau urmărim indicațiile pictogramelor de pe aparate. Deși mișcarea e benefică, există multe riscuri de accidentare. Sala de sport este un loc pentru oameni sănătoși, spun specialiștii, și nu ar trebui să facem niciodată exerciții la sală cu sau fără instructor, dacă avem o problemă fizică. “Dacă sunteți pentru prima dată în sală, nu este recomandat să faceți exerciții fără instructor. Fiecare exercițiu trebuie făcut corect. Postura corpului, greutatea pe care o introduceți, frecvența exercițiilor și consecințele directe: acestea sunt câteva informații de bază pe care ar trebui să vi le comunice instructorul. Dacă nu efectuați exercițiul corect, atunci puteți provoca leziuni musculare sau articulare grave. Unii merg la sală ca stil de viață sănătos, dar alții, au un scop: fie pierderea în greutate, fie construirea masei musculare. Aceștia ar trebui să lucreze întotdeauna cu un instructor, altfel tind să forțeze corpul prea mult pentru a-și atinge ținta rapid, iar această forțare îi duce în centre de reabilitare cu leziuni sau rupturi.“, precizează dr. Ozturk.

Calculatorul și telefonul pun în pericol dezvoltarea copiilor

Mulți copii își petrec o mare parte din timp în fața ecranului, jucându-se. Uneori părinții sunt fericiți că micuții sunt în siguranță și cuminți, fără să-și dea seama care sunt repercusiunile pe termen lung ale acestui tip de sedentarism. “Mulți copii au venit la mine cu această problemă și am menționat familiei lor că nu-l pot ajuta pe copil dacă nu-i iau telefonul din mâini. Deși copilul va fi tratat o oră pe zi, dacă apoi, el va folosi telefonul din nou ore în șir, va înlătura efectul pozitiv al tratamentului și acesta nu va avea niciun succes.“, spune dr. Tuncay Ozturk. Dacă nu eliminăm cauza, tratamentul va fi în zadar și părinții trebuie să-i încurajeze pe copii să se joace activ.

Excesul dăunează

Trebuie să învățăm să ne ascultăm corpul și să vedem când ne spune el că exagerăm. Până când ajungem la această performanță, dr. Tuncay Ozturk ne recomandă să fim atenți la următoarele semne: ritmuri cardiace anormale, tulburări de somn, starea de spirit proastă și stres crescut. Așadar, ar trebui să planificăm cu atenție programul de exerciții. “La femei, excesul de exerciții fizice și subnutriția (pentru cantitatea de antrenament pe care o fac) pot duce la amenoree. Acest lucru poate duce la un risc mai mare de masă osoasă scăzută, adică osteoporoză și la un risc crescut de fracturi.”

De câtă mișcare avem nevoie

Studiile arată că avem nevoie de cel puțin 150 de minute de activitate aerobă moderată pe săptămână. Dacă facem mai multă mișcare, beneficiile pentru sănătate vor fi mai mari. Exercițiile de forță sunt și ele necesare pentru a pune la treabă toate grupele de mușchi și sunt recomandate de cel puțin de două ori pe săptămână. Sedentarismul ne afectează sănătatea și longevitatea. Conform cercetătorilor, câștigăm șapte minute de viață pentru fiecare minut de exercițiu.

Tuncay Ozturk, specialist în recuperare medicală

7 sfaturi pentru o viață sănătoasă

  • Să țineți un pahar cu apă 10 minute este o activitate ușoară, dar dacă îl țineți în permanență 8-10 ore va fi un efort cu adevărat dureros. Deci activitățile zilnice pe care le desfășurați la locul de muncă par a fi ușoare, însă munca zilnică de 8-10 ore poate cauza dureri musculare grave. Așa că lăsați paharul din mână din când în când și relaxați-vă.
  • Încercați să nu stați în aceeași poziție mult timp, în caz contrar, durerea din mușchi va fi inevitabilă.
  • Faceți mișcare. Dacă îți place sportul pe care îl faci, veți continua să îl faceți cu entuziasm, astfel reducându-vă stresul zilnic.
  • Încercați diferite tipuri de sport și găsiți-l pe cel care vă atrage motivația. Ar fi bine să aveți 2-3 sporturi preferate, ca să nu vă plictisiți și să aveți diversitate în viața dumneavoastră.
  • Socializați! Cercetările arată că oamenii care au relații stabile sunt mai fericiți în viață. Iar fericirea este un remediu împotriva stresului.
  • Fiți atenți la durere. Dacă ea rezistă cel puțin 3 zile, mergeți la un specialist, întrucât ea este singurul mod în care corpul comunică cu dumneavoastră pentru a-și explica problema.
  • Stresul este un hormon, nu numai o stare sufletească. Hormonul stresului produs în corp contractă mușchii. Găsiți modalitățile de a reduce cantitatea de hormon de stres, iar sportul vă ajută.
  • Durere, postură defectuoasă, socializare grea, probleme de sănătate internă, aceștia sunt dușmani secreți ai carierei dumneavoastră. Câteva mici schimbări vor aduce multe beneficii pe mai multe planuri.

Citește și:

Articol preluat din ediția de octombrie 2019 a revistei Femeia.
Autor: Luminița Tăbăran
Foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns