Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Sfaturi de iarnă pentru bunici

Sfaturi de iarnă pentru bunici

Se spune că vârstnicii trebuie să se ferească de frig. Dar nici izolarea în casă, fie ea şi la căldură, nu le este recomandată. Și-atunci? Să ţină seama de capriciile vremii şi să evite situaţiile care ar duce la complicaţii nedorite.

Cu cât temperatura aerului este mai scăzută şi vântul – mai puternic, cu atât vârstnicii, neputându-şi regla cu uşurinţă, ca la tinereţe sau maturitate, temperatura corpului, sunt mai expuşi riscului de accidente sau îmbolnăvire. Aşadar, mai bine în casă decât afară. Mai ales pentru cei asupra cărora asemenea condiţii atmosferice au ca efect perturbarea circulaţiei periferice, putându-se confrunta astfel cu afecţiuni ale căilor respiratorii, pentru cei care suferă de afecţiuni cardiovasculare riscul constând în crize anginoase. Când temperaturile sunt foarte scăzute, cardiacii ar trebui să evite ieșirea din casă dimineaţa şi seara târziu pentru a nu se xpune riscului unui preinfarct sau chiar infarct. În ce-i priveşte pe astmatici, temperaturile scăzute şi inhalarea aerului rece le poate declanşa crize. În cazul lor, şi gripa, şi virozele pot duce la complicaţii serioase. Şi artroza şi osteoporoza trebuie să-i ţină mai mult în casă pentru a evita căzăturile din cauza poleiului, fracturile de braţ, picior sau chiar şold putând fi foarte periculoase pentru cei trecuţi de prima tinereţe. Acestea nu sunt însă singurele griji în ce priveşte starea de sănătate pe durata iernii.

Hipotermie

Se vorbeşte de hipotermie când temperatura corpului scade sub normal (35,5), ceea ce se întâmplă în urma expunerii îndelungate la frig ori vânt şi umezeală. Se manifestă prin confuzie, tulburări de memorie, somnolenţă, lipsă de energie, vorbire îngreunată, piele rece, cenuşie sau palidă, puls slab, respiraţie superficială şi încetinită. Când temperatura corpului scade sub 30, se intră în comă. Hipotermia poate fi fatală, ea ducând frecvent la insuficienţă cardiacă.

Cum previi

# Nu ieşi din casă când afară e foarte frig sau vânt ul e puternic;

# Poartă două sau trei straturi subţiri de îmbrăcăminte, nu unul singur foarte gros, inclusiv în casă;

# nu uita să porţi mănuşi şi căciuli ce acoperă urechile;

# Evită activităţile obositoare în aer rece;

# Cum hipotermia se poate manifesta nu doar afară, ai grijă să menţii temperatura în cameră, inclusiv în baie, la peste 21.

Ajutor de urgenţă

# Măsurarea temperaturii. Dacă e sub 35, se cheamă neîntârziat ambulanţa;

# Pentru prevenirea pierderii de căldură, se înveleşte persoana suferindă într-o pătură călduroasă; dacă e conştientă, i se dau să bea cantităţi mici de lichide calde;

# În niciun caz nu va fi încurajată să facă un duş sau o baie fierbinte.

Risc de alunecare sau cădere

Căzăturile sunt principala neplăcere a vârstnicilor în sezonul rece, putându-se solda cu traumatisme grave.

Cum previi

# Poartă încălţăminte cu talpă antiderapantă sau aplică accesorii antiderapante pe cea alunecoasă;

# La traversarea unei porţiuni cu gheaţă, ţine genunchii uşor îndoiţi şi fă paşi mici;

# Când te ajuţi de un baston, verifică să nu fie tocită partea cauciucată, iar dacă n-o are, pune-i un dop de cauciuc;

# Dacă ai mers prin zăpadă, scoate-ţi încălţămintea imediat ce ai ajuns acasă, pentru a evita alunecarea pe podeaua udă.

Răceli şi gripă

Dacă pentru tineri pot fi considerate neplăceri trecătoare, pentru vârstnici răcelile şi gripa sunt  periculoase, mai ales pentru cei care se confruntă cu afecţiuni cronice.

Cum previi

# Asigură-ţi o alimentaţie bogată în vitamina C;

# Evită contactul cu persoanele răcite sau gripate.

Cum te ajuţi

# Statul în pat, într-o cameră pe care ai grijă s-o aeriseşti, administrarea de analgezice şi un consum crescut de lichide sunt cel mai bun tratament;

# Evită zonele aglomerate și neaerisite.

Risc crescut de infarct miocardic

Asociaţiile medicale de cardiologie atrag atenţia asupra riscului căruia i se expun persoanele neantrenate atunci când depun un efort fizic intens pe timpul iernii, cum ar fi îndepărtarea zăpezii din faţa locuinței. Cei care s-au confruntat deja cu un infarct, care au nivelul colesterolului crescut, cei care duc o viaţă sedentară, fumătorii înrăiţi ar trebui să se gândească de două ori înainte de a se încumeta să facă cărări prin troienele de zăpadă. Efortul brusc, cum ar fi ridicarea unei lopeţi încărcate cu zăpadă, simplu pentru o persoană sănătoasă, poate fi riscant pentru un cardiac. Când altfel nu se poate, e bine să fii atentă la acest aspect.

Cum previi

# Nu fuma când desfăşori o astfel de activitate – la fel ca frigul, fumatul contractă vasele de sânge, iar combinaţia poate avea urmări grave;

# Încearcă să împingi zăpada, nu s-o arunci, iar dacă astfel nu se poate, încarcă lopata cu mai puțină zăpadă;

# Anterior, fă câteva mişcări de încălzire, câţiva paşi sau mişcări de întindere a braţelor şi picioarelor;

# Dacă respiri cu dificultate, simţi o durere în piept, ai senzaţia că te ia cu ameţeală sau transpiri foarte tare, opreşte-te imediat şi cheamă pe cineva în ajutor.

În ciuda frumuseţii ei şi a numeroaselor beneficii pe care le are asupra organismului, pentru cei trecuţi de prima tinereţe iarna poate fi o grea încercare, mai ales dacă suferă de afecţiuni cronice. Cu puţină grijă, posibilele neplăceri pot fi însă evitate.

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr4/02.02.2017
Autor: Olga Sveduneac
Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns