Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > Terapia prin somn

Terapia prin somn

Poate să pară timp pierdut, dar somnul este o nevoie de bază a organismului, exact ca aceea de a mânca sau de a bea apă. Fără un somn odihnitor, starea de sănătate poate fi grav afectată în timp.

În timpul somnului corpul nostru se relaxează, pulsul scade, la fel și temperatura organismului. Creierul, în schimb, rămâne activ, stochează informații, consolidează amintiri. Tot în timpul somnului se reglează hormonul foamei, se secretă celule care protejează sistemul nervos, se dezvoltă musculatura în cazul copiilor sau al sportivilor. Toate acestea și multe altele explică de ce, după o noapte nedormită, suntem debusolați, irascibili, nu ne putem concentra și mâncăm mai mult decât în mod normal, pentru a procura energia de care a fost privat organismul.

30-45% din populația adultă suferă de insomnie, iar lipsa somnului nu doar că afectează calitatea vieții și performanțele la locul de muncă, dar ne face vulnerabili la accidente de tot felul, cât și la depresie.

Cum arată somnul ideal

Durata somnului ar trebui să fie de 7-9 ore pe noapte pentru un adult, „necesarul“ variind de la o persoană la alta, în funcție de vârstă, de nivelul de activitate de peste zi și de alți factori. Știm că am dormit suficient dacă a doua zi ne simțim odihniți, bine-dispuși, plini de energie. La fel de important este ca somnul să fie continuu, fără întreruperi cauzate de sforăit, de mersul la baie ori de alți factori perturbatori. Prin urmare, trebuie tratate orice boli care ne determină să ne trezim pe timpul nopții; afecțiunile prostatei, cele reumatismale sau respiratorii, precum apneea de somn, care constă
în oprirea repetată a respirației în timp ce dormim. Miza este sănătatea noastră.

O problemă reală

Somnul este atât de important, încât i-a fost dedicată o ramură a medicinei. Așa cum dermatologia se ocupă de piele sau oftalmologia de ochi, somnologia este disciplina care diagnostichează și tratează tulburările de somn. „Problemele legate de
somn constituie o epidemie globală, care amenință sănătatea și calitatea vieții. 35% dintre oameni simt că nu dorm suficient, fiind afectaţi atât fizic, cât și psihic, însă rata celor care caută ajutor profesional este încă mică, în condițiile în care cele mai multe tulburări de somn sunt prevenibile sau tratabile“, a declarat Prof. Dr. Florin Mihălţan, Președintele
Secțiunii de Somnologie a Societății Române de Pneumologie.

Și copiii sunt în pericol

Chiar dacă se culcă devreme și au la dispoziție cele 11 sau mai multe ore  de somn necesare, nu toți copiii se odihnesc bine. „În România, 9,6% dintre copii sunt la risc pentru tulburări de respirație în timpul somnului, conform primului studiu efectuat în acest sens, în țara noastră. Se descrie în prezent și la copii tipul II de sindrom de apnee în timpul somnului, cu obezitate. Această asociere, care combină fragmentarea  somnului cu afectarea oxigenării, are un risc mai mare pentru rezistența la insulină și posibil diabet. În același timp, obezitatea constituie un factor de risc pentru apnee de somn“, a declarat Dr. Mihaela Oros, președintele Asociaţiei pentru Tulburările de Somn la Copii și Adolescenţi. Să ne tratăm… dormind Am văzut că privarea de somn are multe consecințe nefaste. La polul opus, persoanele care au parte de un somn odihnitor noapte de noapte prezintă un risc mai redus de hipertensiune arterială și boli de inimă, diabet, obezitate. Somnul alungă stresul, ne face mai calmi, mai performanți, crește capacitatea de memorare, ba chiar ne ajută să slăbim. Prin urmare, să facem loc în programul zilnic unui somn suficient și satisfăcător.

În acest sens:

♥ E de mare ajutor să-ți creezi un program de odihnă, să te culci și să te trezești aproximativ la aceeași oră în fiecare zi (adulții ar trebui să doarmă înainte de ora 23.00, iar copiii să nu se culce mai târziu de ora 21.00).
♥ Cu 2-3 ore înainte de culcare, este recomandabil să nu mânânci consistent, să nu bei alcool și nici multe lichide care să te trimită seara la toaletă, să nu fumezi.
♥ Camera în care dormi trebuie să fie aerisită, salteaua și perna comode, temperatura confortabilă.
♥ În timp ce dormi, nu trebuie să te deranjeze nicio sursă de lumină și de zgomot (radio, tv, calculator, telefon, ceasuri electronice).
♥ Poți să apelezi la câteva remedii pe bază de plante pentru somn ușor: extern – ulei esențial de lavandă, passiflora,
tei, hamei; intern: valeriană, roiniță, tei, sunătoare.

Știai? Ne petrecem până la o treime din viață dormind.

Sursa foto: Guliver / iStock – Autor: Andreea Cohuț.

Articolul a aparut in ultimul numar al revistei sanatatea de azi. Poti vedea integral revista, in varianta online aici: https://www.magzter.com/RO/Burda-Romania/Sanatatea-de-azi/Health

Citeste si:

Comments

comments

Lasă un răspuns