Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Ținuta corpului vorbește despre tine

Ținuta corpului vorbește despre tine

Spatele drept, capul sus, privirea înainte – iată o povaţă demnă de urmat! De aparent banala postură a corpului depind felul cum te simţi, impresia pe care o lași celor din jur şi starea ta de sănătate.

Coloana vertebrală pare un stâlp osos, dar seamănă mai degrabă cu litera S, având patru curburi: două scobituri (cervicală şi lombară) şi două porţiuni bombate (la nivelul pieptului şi şalelor). Toate îi conferă elasticitate, permiţându-i să se încovoaie la orice mişcare, și atenuează loviturile şi zdruncinăturile transmise de la o vertebră la alta când mergem, alergăm ori ne aplecăm. Orice deformare a coloanei vertebrale poate fi cauzată de aşa-zisa deviaţie a ţinutei – de exemplu, adoptarea unei poziţii vicioase în timpul statului prelungit în faţa calculatorului sau la birou.

Păcatele omului modern

La loc de frunte printre acestea – pe lângă sedentarism, obezitate, haine prea strâmte, mâncat pe fugă – se numără poziţia incorectă a corpului: gârbovit şi cu umerii lăsaţi. Vinovat este nimeni altul decât modul de viaţă pe care îl adoptă mulţi dintre noi şi care nu are un efect tocmai benefic asupra sănătății coloanei vertebrale.

Observă-ţi cu atenţie corpul pentru a-i sesiza poziţia când mergi, când stai pe scaun sau în picioare – s-ar putea să descoperi că nu e chiar totul în regulă. Umerii şi tălpile nu sunt la acelaşi nivel, spatele este prea bombat sau foarte curbat, bărbia e lăsată în piept? Nu le trece cu vederea, poziția defectuoasă a coloanei vertebrale are multiple urmări negative asupra corpului: îngreunează respiraţia, activitatea sistemului nervos, a inimii şi a altor organe.

Avantajele posturii corecte

Probabil îţi zici că nu te vei confrunta chiar tu cu neplăcerile aduse de ținuta defectuoasă a corpului, dar e bine să știi care sunt beneficiile unei posturi corecte.

1. Încredere în sine

Psihologii sunt de părere că încrederea în sine depinde de ţinuta corpului, de felul în care mergem şi ne mişcăm. Aminteşte-ţi de numeroasele filme în care eroina principală se transformă din „răţuşca cea urâtă“ într-o adevărată „lebădă“, schimbându-şi nu doar felul de a se îmbrăca, ci şi modul de a sta, de a merge cu fruntea sus şi spatele drept şi fără să-şi târască picioarele.

2. Respiraţie profundă

Ţi se pare că nu e nimic mai simplu decât să respiri, chiar dacă fără hrană poţi trăi 2-3 săptămâni, fără apă – câteva zile, iar fără aer – maximum șase minute? S-ar părea că nu e suficient să respiri, contează cât şi cum pătrunde oxigenul în plămâni, e important dacă respiri corect și profund.

Pentru omul vremurilor moderne, respiraţia precipitată şi artificială, antrenat fiind mai mult toracele decât abdomenul, devine o obişnuinţă din varii motive, printre care se numără ţinuta defectuoasă a corpului, care limitează mişcarea diafragmei şi reduce volumul cavităţii toracice în timpul inspiraţiei. Urmarea? Serioase repercusiuni asupra întregului organism: partea inferioară a plămânilor nu funcţionează la capacitate normală, ceea ce duce treptat la o insuficientă oxigenare a întregului organism, cu toate neplăcerile ce decurg din asta.

3. Îmbunătăţirea digestiei

S-ar părea că există o legătură directă între poziţia coloanei vertebrale şi digestie. Din cauza insuficientei oxigenări a organismului, arderile la nivel digestiv nu se fac corect, substanţele nutritive nu sunt asimilate cum ar fi de dorit, toxinele nu sunt eliminate. Asta duce la digestie defectuoasă, oboseală cronică, lipsă de energie, rezistenţă scăzută la efort, depresii, precum şi boli cronice de tot felul. Apoi, când corpul este aplecat, se exercită o presiune prea mare asupra abdomenului, iar ca acidul gastric urcă spre esofag, de unde cunoscutele arsuri. Îndreptând spatele, e posibil să scapi şi de disconfort, şi de durere.

4. Mai înaltă şi slabă

E demonstrat faptul că din pricina poziţiei incorecte a coloanei vertebrale se pierd între 2-3 centimetri din înălţime. Cam atât te poate costa cocoaşa căreia i-ai permis să se formeze.

Apoi, s-ar părea că, dacă îți menții corpul într-o poziţie corectă, pari mai slabă cu vreo trei kilograme, iar hainele îţi vin mai bine și-ți dau o notă de eleganţă.

5. Minte limpede

Un studiu realizat la Universitatea din Colorado a evidenţiat faptul că studenţii cu o postură corectă a corpului au obţinut rezultate mult mai bune la examene decât cei care obişnuiesc să stea cocoşaţi. Asta, întrucât postura corectă îmbunătăţeşte semnificativ puterea de concentrare.

6. Mai multă energie

Eşti mai mereu obosită, apatică, tristă? E foarte posibil să fie din cauza unui deficit energetic. Printre vinovaţi se numără postura defectuoasă a corpului. Poziția corectă stimulează fluidificarea circuitului energetic, care nu mai e obturat de blocaje.

7. Bună dispoziţie

Eşti prost dispusă? Pur şi simplu îndreaptă-ţi spatele! Asta te va ajuta să te obișnuiești să ai o poziţie corectă. După numai un sfert de oră, te vei simţi mult mai bine și îți vei recăpăta ca prin minune buna dispoziţie.

Cum îţi corectezi postura

Cu puţină voinţă şi un minim efort zilnic, mai exact prin autocontrol şi exerciţii fizice, rezultatele se vor vedea mai devreme decât crezi:

# Stai într-o poziţie corectă pe scaun, nu dormi ghemuită ca un colăcel, perna să nu fie prea mare, iar salteaua prea moale.

# Alege scaunul potrivit pentru birou (e important să aibă înălţimea adecvată) şi menține-ți postura corectă cât timp stai pe el: tălpile lipite de podea, umerii neîncordați şi, fireşte, spatele drept.

# Fă gimnastică, practică înotul, dansează – toate au darul de a reda tonusul muscular, inclusiv în zona spatelui.

# Asigură-te că nu ai probleme de vedere, platfus sau prea multe kilograme în plus. Oricare dintre acestea poate fi cauza unei poziţii vicioase.

# Când eşti nevoită să porţi greutăţi, distribuie-le uniform pe ambele braţe – în timp, obişnuinţa de a purta o geantă grea pe un singur umăr duce la deformarea coloanei.

Exerciţii pentru o postură firească

# Exerciţiul nr. 1

Lipeşte spatele de perete, urmărind să existe cinci puncte de contact cu acesta: călcâiele, gambele, fesele, omoplaţii şi ceafa. Între şale şi perete, să fie o distanţă de 6-7 cm. Depărtează tălpile la 10-15 cm şi stai în această poziţie 6-10 secunde, apoi relaxează-te. Repetă de 6-7 ori.

# Exerciţiul nr. 2

Lipeşte-te de perete şi ridică genunchiul astfel încât, suspendat în aer, piciorul să formeze un unghi drept. Coapsa trebuie să fie paralelă cu podeaua, iar gamba – cu trunchiul. Fără să te mişti, ţine piciorul îndoit şi ridicat 5-7 secunde, după care lasă-l în jos şi fă la fel cu celălalt. Repetă de 5-6 ori.

# Exerciţiul nr. 3

Tot lipită de perete, ridică umerii fără a dezlipi omoplaţii de perete şi fără a ridica mâinile. Lasă apoi umerii să alunece pe lângă perete şi să revină la poziţia iniţială. Repetă de 7-8 ori.

Persoanele cu spatele drept şi privirea semeaţă au stârnit dintotdeauna admiraţia celor din jur. Aşadar, capul sus și privirea înainte! Atitudinea contează!

Citește și:

Este copilul tau predispus la infectii respiratorii acute?

De ce nu poti adormi

Leacuri pentru durerea de spate

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.10/10.03.2016
Autor: Olga Sveduneac
Sursa foto: 123 RF

Comments

comments

Lasă un răspuns